Jag har några frågor kring registrerandet av företag som jag hoppas jag kan få hjälp/tips med. Förutsättningarna är att det är en enskild firma och ska sälja tjänster i form av konsulttimmar.
1. Möjligen en mycket dum fråga men vill ändå stämma av för säkerhets skull. Vad är beräknat beskattningsunderlag? Är det helt enkelt den summa jag beräknas sälja för under året och som alltså ska läggas moms på? (bortsett att jag inte har gemenskapsinterna förvärv, uttagsbeskattning, omvänd skattskyldighet och annan krångel.) Är det i så fall någon skillnad mot summan i min nettoomsättning? Jag kanske är helt snurrig nu...
2. Förutsatt att jag håller mig inom kraven, bör jag då ha redovisningsperiod ett år eller bör jag hellre välja 3 mån? Det känns spontant bättre att ändå köra var tredje månad för att ha lite koll å stämma av momsen med jämna mellanrum.
3. Faktura eller bokslutsmetoden? Visst bokslutsmetoden är enklare men fakturametoden är ändå inte speciellt omöjlig den heller om man ser till att man mest har "basic transaktioner" i företaget. Om man ändå har planer på att expandera med tiden och/eller kanske driva ett HB också så är det kanske lika bra vänja sig med fakturametoden på en gång? Eller sparar man så pass mycket tid och energi på bokslutsmetoden att den ändå är att föredra?
4. Kan man starta företaget säg två-tre månader innan man egentligen har tänkt att dra i gång själva verksamheten för att på så vis kunna köpa in saker åt företaget i lugn och ro innan man alltså börjar utföra några tjänster? Kanske klart man kan men är det bara till att regga det som vanligt eller måste man ansöka om registrering under ett uppbyggnadsskede? Verkar ju idiotiskt att man inte skulle kunna starta företaget några månader innan man har tänkt att ha några intäkter...
5. Så förflyttar vi oss från momsen och dyker istället in i den preliminära skattens förlovade land. Man ska här fylla i inkomst av tjänst för resten av året. Säg att jag har en fast anställning just nu men har för avsikt att säga upp mig inom kort. Bör jag då ändå fylla i så som situationen ser ut nu, alltså med förutsättningen att jag skulle jobba kvar året ut?
6. Man ska även fylla i vad man tror att näringsverksamheten kommer att generera och allt detta kommer i slutändan utgöra min preliminära skatt som ska delas upp på tolv och sedan betalas in månadsvis. Är det kanske bättre att skriva ett ganska så mycket mindre belopp så att man slipper ligga ute med så mycket pengar? Man vet ju faktiskt inte hur bra affärerna kommer att gå. Så länge man lägger undan och själv har koll på hur stor "smällen" kommer bli så är det väl lugnt?
7. Två snabba på slutet också när jag ändå är igång; det ska fyllas i en del saker ang. pension så som exempelvis ” Underlag särskild löneskatt på pensionskostnad” och ” Ange eget pensionssparande som dragits av vid beräkning av verksamhetens överskott”. Är detta någon som måste fyllas i eller är det bara om man har för avsikt att avsätta en del av vinsten till en pensionsfond typ? Här känner jag mig riktigt lost måste jag erkänna.
Mycket möjligt att jag kan läsa mig till detta men till mitt försvar så har jag läst igenom de flesta av SKVs broschyrer och känner ändå att jag vill höra med er också ;)
Med vänlig hälsning
/ Daniel