Och så var det skatten...

3
Hej!



Jag och min flickvän har precis startat ett handelsbolag, vid sidan av våra vanliga anställningar, så det är ingen av oss som kommer jobba full tid med detta, utan det är mer en möjlighet att förverkliga vissa småprojekt på fritiden är det tänkt.



Och nu över till själva frågan, jag har läst och läst men blir inte klok på en sak...vilken typ av skatt ska man vara registrerad för?



Jag och min flickvän bör väl rimligtvis skaffa Särskild A-skatt, men ska sen själva bolaget ha en F-skattesedel?

För som det står på skatteverket.se:

"Innehavet av F-skattsedel är av avgörande betydelse både när du anlitar uppdragstagare och när någon anlitar dig för ett arbete."

Känns som det blir lite dubbelt, men eftersom HB är en juridisk person så är det kanske inte det ändå?



Är det nån som kan förklara lite?



Tack på förhand!
507
1
Så vitt jag vet så räcker det med att Ni skaffat F-skatt till handelsbolaget. A-skatt har Ni redan i samband med Era vanliga jobb. [br] [br]F-skattesedeln ska ni ju ha så att Ni får fakturera kunder och leverantörerna kan faktuerara Er. [br] [br]Hoppas jag tydliggjort det lite. [br] [br]Fråga på!
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
3
Så man behöver inte ändra till SA-skatt då - blir lite förvirrad av följande text hos skatteverket.se: [br] [br][i] [br]Den som har en A-skattsedel kan även få en debiterad A-skatt, s.k. särskild A-skatt, enligt särskilt beslut av Skatteverket. Om man då har en arbetsgivare så gör denne skatteavdrag som vanligt vid löneutbetalning, men man betalar dessutom själv in den skatt som inte täcks av skatteavdragen. SA-skatt är vanligast i följande fall. [br] [br]SA-skatt är vanligast i följande fall. [br][b]* Delägare i handelsbolag betalar skatt och egenavgifter på sin andel av bolagets vinst via SA-skatt.[/b] [br]* Näringsidkare eller företag som inte ansökt om eller kan få F-skattsedel, eller som fått den återkallad. [br]* Personer som ska betala skatt för fastigheter, förmögenhet, kapitalinkomster eller annat som inte täcks av de skatteavdrag som arbetsgivare, pensionsutbetalare och kreditinstitut gör. [br][/i][/i]
41
Hej, [br] [br]Ni ansöker om F-skatt för bolaget och särskild A-skatt för er delägare i samband med att ni lämnar in er skatte och avgiftsanmälan till skatteverket. [br] [br]Hälsn. Åsa
232
Exakt hur det ligger till med HB/KB vet jag ej, men funkar inte en FA-skattsedel? [br] [br]F till företaget [br]A för befintlig anställning
M-Daniel Johansson
3
[quote="asaasaasa"]Hej, [br] [br]Ni ansöker om F-skatt för bolaget och särskild A-skatt för er delägare i samband med att ni lämnar in er skatte och avgiftsanmälan till skatteverket. [br] [br]Hälsn. Åsa[/quote] [br] [br] [br]Tack! Det var svaret jag sökte :-)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.