Hur bokföra lokalkostnad som egen del av mitt hem?

5
På Skatteverkets hemsida står att läsa:
"Om du använder en särskilt inrättad lokal i din bostad för näringsverksamheten får du avdrag för en skälig del av de löpande utgifterna som värme, ström, vatten och förslitning. Du får också göra avdrag för de utgifter som direkt hör till näringsverksamheten, t.ex. utgifter för speciell ventilation. För mer allmänna kostnader får du inte avdrag. Har du till exempel reparerat och målat hela husfasaden får du inte dra av någon del av utgifterna i näringsverksamheten."

Det låter ju väldigt rimligt och logiskt.
MEN!

Bör jag bokföra detta?
Jag skulle ju gärna vilja ha in el-, värme- och vatten-kostnaderna (som härör till företaget) i bokföringen så att jag försämrar mitt resultat för 2007.
Räcker det med en handskriven verifikation, styrkt av mina faktiska kostnader (fakturor från elbolag t ex), där jag skriver att x% av min ägda yta och därmed samma andel av kostnaderna är företagets?
Vilka konton används lämpligen, i så fall?

Tack för hjälp på förhand!
205
1
Mitt lekmannatips är att jämföra kostnaderna innan du startade verksamheten med nuvarande kostnader och ta ett snitt på skillnaden. Bokför snittskillnaden som schablon för varje månad. Använd fakturorna som verifikationer.[br]Med eluppvärmning är ju procentandel av hela bostaden ett bra sätt att mäta.
5
Jo, själva uppdelningen har jag relativt klart för mig hur jag bör göra.[br][br]Men på vilka konton och hur bokför jag det?[br]
1073
139
Du kan debitera lokalkostnadskonton, tex[br]5020 El för belysning[br]5030 Värme[br][br]Gäller det enskild firma, i så fall krediterar du lämpligen 2018 Egna insättningar.[br][br]Verifkationsunderlag är fakturor från elbolag och andra leverantörer och lokalens andel av fastighetens totalyta är bra att använda.[br][br]
5
aah, tusan tack. Det verkar logiskt och vettigt![br][br]Då slipper jag med andra ord göra dessa avdrag på deklarationen sedan? De hamnar som avdrag på resultatet här istället, alltså?[br]
1073
139
Ja, det stämmer.[br][br]Resultatet minskar och därmed blir skatt och egenavgifter lägre.[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.