När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej undrar om du vill hjälpa mig med mitt bokslut i enskild firma?[br][br]det gäller kontona [br][br]2019 redovisat resultat [br][br]8999 redovisat resultat [br][br]har även ett konto 2010 eget kapital[br][br]Jag bokför med visma spcs administration 500 och har i år på balansrapporten 1/1 - 31/12 + 347 188,01 kr[br]resultatrapp 1/1 - 31/12 + 347 188,01 kr[br]båda är beräknat resultat[br][br]hur konterar jag det hela?[br]blir det så här[br][br]2019 kre 347 188,01[br]8999 deb 347 188,01[br]2010 ?????[br][br]År 2007 ingående balans fick jag till på konto[br]2010 egna kapital - 83206,84[br][br]under året ser det även ut så här[br]2011 16303[br]2012 85430[br]2013 egna uttag 319404,10[br]2018 egna insätt 197002,40[br][br][br]tusen tack på förhand/
[br] Nr [br]Konto Debet Konto Kredit[br] 2011 16 303,00[br] 2012 85 430,00[br]2018 197 002,40 2013 319 404,10[br]2019 347 188,01 2010 123 053,31[br] [br]Summa 544 190,41 544 190,41[br] datum 01-jan 2008[br][br]Du nollställer 2007 års underkonton till Eget kapital och får en ökning av det Egna kapitalet 2010 med 123053,41.[br]Nu 2008 blir 2010 =83206,84+123053,31=206260,15
Nu dök det upp en fundering[br][br]först gör jag årets resultat som en verifikation 8999 och 2019 och sen gör jag egna kapitaletverifikationen som du beskrev ovan här.[br][br][br] :(Jag redovisar moms en gång/månaden och har nu tömt ut och ing moms, så summorna för nov,dec flyttades till konto 2650.[br]jag redovisar enligt bokslutsmetod och har några bokförda leverantörskuld och kundfodringar. [br]har ochså inventarier,bankmedel ???[br][br]nu undrar jag så inte dessa uppgifter ochså ska räknas till egna kapitalet? eller är det med på nåt vis i kontona 2018,2019,2011,2012,2013,2010 ?[br]kanske detta kan tyckas va en dum fråga men jag är tacksam för svar ändå.[br][br]
När du gör ett årsbokslut ska allt som hör till räkenskapsåret tas med. Det innebär bl.a;[br][br]Varuskulder och kundfordringar den 31/12 ska bokföras.[br]Du ska göra en lagerinventering och stämma av lagervärdet den 31/12.[br]Du ska göra avskrivningar på dina inventarier.[br]Du ska se till att bankutdragen stämmer med bokkföringen.[br]Har du förbetalt några utgifter eller fått förskott för 2008 så ska du ta hänsyn till detta.[br][br]När bokslutet är färdigt och du fått fram ett resultat förfar du som ovan 8999 och 2019.[br][br]Jag brukar börja det nya året med en omföring i det egna kapitalet för att nollställa underkontona 2011,2012.........2019, då ju dessa siffror hör till 2007.[br]
Har stämt av kundfodringar, varuskulder har jag inga.[br]lager och lagervärde finns inge.[br]jag har gjort avskrivningar.[br]bankutdrag stämmer[br]har inte förutbetalt nåt eller fått nåt förskott.[br][br]då förutsätter jag att programmet överför momsskuld och leverantörskuld och kundfodringar.bankmedel,inventarierna m.m tiil det nya året.[br][br]tack så mycke :bravo
Är du inte lite snabb nu?[br][br]Har du fått faktura på det du tankat disel för i december ännu?[br]Har du fått räntebesked från anken ännu?[br]Har du fått telefonräkning ännu? Har du fastpris så har du säkert betalt i förskott och se, genast har du en förutbetald kostnad, eller så betalar du samtalsavgifter och kostnaderna för det åtminstonde för december kan du ju omöjligt ha fått ännu.[br][br][br]
Har gjort årets två sista bokslutverifikationer, men på resultatrapporten konto 8999 visar programmet minus-304157,78[br]och balansrapporten visar beräknat resultat 0 ????[br]under året har res+balrapport stämt och summorna har varit lika i detta SPCS-administration 500 varje månadsslut.[br][br]näst sista verifikationen gjorde jag så här[br]2019 kred 304157,78[br]8999 deb 304157,78 för årets resultat är +[br][br]den sista verifikationen gjorde jag så här [br]2018 deb 37586,20[br]2019 deb 304157,78[br] 2011 kre 6691[br] 2012 kre 96796[br] 2013 kre 233803,56[br] 2010 kre 4453,42[br][br]summor= 341743,98 341743,98[br][br]kan någon snäll människa hjälpa mig?[br]eller ska balansen bli noll i bokslutet?[br]och positivt resultat visa minus-304157,78 ?[br][br]när jag tittar på balansrapporten så är summa tillgångar utg.balans 51650,14[br]och summa eget kapital o avsättningar o skulder -51650,14[br]är det där felet är i såna fall så det blir noll?[br][br]
Jag tycker att det verkar riktigt.[br]Balansräkningens uppställning i ditt program är sådan att tillgångarna minskas med EK och skulder och ska hamna på 0 om resultatet har förts över riktigt från resultaträkningen.[br]Resultaträkningens sista post är överföringen av årets resultat konto 8999 (som blir en minuspost i ditt program) varvid också den slutar på 0.
tusen tack![br]Då förstår jag bättre.[br]Det lär väl stämma då att längst ner på resultatrapporten.[br]Beräknat resultat minus- 304157,78 (minuspost, fastän summan är ett + årets vinst i företaget)[br][br]och längst ner på balansrapporten[br]Beräknat resultat 0
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.