När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hoppas verkligen någon vill hjälpa mig, hade blivit så jätteglad.
Egentligen var det meningen att jag skulle gå en bokföringskurs detta år men det får bli inför nästa år istället. Har gjort 6 affärshändelser som jag skulle vilja ha hjälp med att bokföra. Jag använder spcs bokföringsprogram med kontoplanen bas96 och använder mig utav bokslutsmetoden. Skulle vilja ha hjälp med nedanstående 6 affärshändelser + hur jag gör ett bokslut på dem.
18/4 Köpte varor för 5740,48 kr ink moms ifrån England och använde mitt privata kreditkort för köpet.
14/5 Fick in en betalning av en försäljning via internetgirot på 2371:-
4/6 Skickade iväg ett paket via posten som kostade 235:- ink moms och betalade med egna kontanter.
15/6 Fick in en betalning av en försäljning via internetgirot på 2380:-
26/7 Skickade iväg ett paket via posten som kostade 195:- ink moms och betalade med egna kontanter.
2/8 Fick in en betalning av en försäljning via internetgirot på 1900:-
Hade varit jättegulligt om någon kunde hjälpt mig 🙂
Tror vi behöver lite mer uppgifter.[br][br]Företagsform? Antar att det är enskild firma, men det skadar inte att fråga.[br][br]Vad är det för momssats på det du säljer? Du skriver bara "ink moms" och det finns ju några olika momssatser. Den normala är 25% pålägg (dvs 20% av priset inkl. moms).
Gör ett försök:[br][br][b]18/4[/b][br]Du lämnade inte ditt momsnummer (VAT nr) när du handlade, så att de drog av momsen?[br]Om du INTE gjorde det blir konteringen:[br][br]K 2018 Egen insättning 5740,48[br]D 4500 Import av varor 5740,48[br][br][b]14/5[/b][br]D 1930 Företagskonto 2371:-[br]K 3010 Varuförsäljning 1896,80[br]K 2611 Utg moms (25%) 474,20[br][br][b]4/6[/b][br]K 2018 Egen insättning 235:-[br]D 5710 Frakter 188:-[br]D 2641 Ing moms 47:-[br][br][b]15/6[/b][br]D 1930 Företagskonto 2380:-[br]K 3010 Varuförsäljning 1904:-[br]K 2611 Utg moms (25%) 476:-[br][br][b]26/7[/b][br]K 2018 Egen insättning 195:-[br]D 5710 Frakter 156:-[br]D 2641 Ing moms 39:-[br][br][b]2/8[/b][br]D 1930 Företagskonto 1900:-[br]K 3010 Varuförsäljning 1520:-[br]K 2611 Utg moms (25%) 380:-
Hej, de kontona du skrev hade inte jag, jag gjorde såhär[br][br]kredit 2910 Eget kapital 5740,48[br]Debet 3051 föräljning varor 5740,48[br][br][br]Debet 1050 Övriga bankkonto 2371[br]Kredit 3051 Försäljning varor 1896,80[br]Kredit 2411 Utgående moms 474,20[br][br]Kredit 2910 Eget kapital 235[br]Debet 7010 Frakt och transport 188[br]Debet 1471 Ingående moms 47[br][br]Debet 1050 Övriga bankkonto 2380[br]Kredit 3051 Försäljning varor 1904[br]Kredit 2411 Utgående moms 476[br][br]Kredit 2910 Eget kapital 195[br]Debet 7010 Frakt och transport 156[br]Debet 1471 Ingående moms 39[br][br]Debet 1050 Övriga bankkonto 1900[br]Kredit 3051 Försäljning varor 1520[br]Kredit 2411 Utgående moms 380[br][br][br]Är det rätt så eller?[br][br]Kan man göra så?[br][br]
[quote author=Malin18f link=topic=3211.msg14622#msg14622 date=1196101638][br]kredit 2910 Eget kapital 5740,48[br]Debet 3051 föräljning varor 5740,48[br][/quote][br]Byta ut 3051 Försäljning mot 4010 Inköp eftersom det är inköp och inte försäljning[br][br]Sedan bör du byta ut 2910 mot 2916 Egen insättning på alla konteringar.[br][br]Angående inköp från annat EU-land bör du kolla på dessa trådar. Där står det om VAT-nr och moms när du köper från utlandet.[br][url=http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,2899.0/]http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,2899.0/[/url][br][url=http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,582.0/]http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,582.0/[/url][br][br]Köper du in från ett annat EU-land skall du uppge ditt VAT nr så skall det säljande företaget dra av momsen och sälja momsfritt till dig, därefter skall du i din deklaration redovisa hur mycket du har köpt för i EU.[br][br]Om du däremot inte uppger VAT nr så får du inte föra avdrag för den moms du har betalt i det landet du köpte varor.[br][br]Hopps du begrepp det där..
Tack :)[br][br]Nu har jag reggat alla transaktioner. Sedan är ju nästa fråga vad jag ska göra nu. Tittar för skoj skull i resultrapporten -763,68 kronor. Ska jag skicka in denna resultatrapport till någon eller, har för mig att alla är skyldiga att numera lämna in en resultat och balansrapport? När ska den lämnas in och vart lämnar jag in den? Ser även att jag har en momskuld på 1244,20, uppgav att jag ska redovisa moms årsvis, när kan jag betala in dessa pengar och vart?[br][br]Mitt resultat är ju minus men i och med jag inte sålt alla saker har jag ett litet lager kvar, hur gör jag med detta dvs hur förbreder jag mig för nästa år rent teoretiskt?[br][br]Tack så jättemycket för all hjälp
Uppgifterna lämnar du i din självdeklaration till Skatteverket, momspengarna betalar du in i samband med att du får din slutskatt i december.[br][br]Vid årets slut skall du inventera ditt lager och kreditera inköp och debitera varulager.[br]Du skall även bokföra fakturor som är skickade och mottagan som inte är bokförda.[br][br]Skulle rekommendera att du köpte en bok i ämnet, exempelvis [url=http://bokshopen.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170275084]http://bokshopen.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170275084[/url] (har inte läst just den, men de böcker jag har läst har varit bra, så får du lite tipss om både löpande bokföring och bokslut.
Haha[br][br]Den boksidan verkar inte funka på adlibris just nu, den kommer upp på söklistan men inte vidare.[br][br]Men jag hittade nästan samma bok på en annan suverän bokshop:[br][url=http://www.foretagande.se/Redovisning/Bokforing-och-forenklat-arsbokslut-Enskild-firma-/garden_flypage2.html]http://www.foretagande.se/Redovisning/Bokforing-och-forenklat-arsbokslut-Enskild-firma-/garden_flypage2.html[/url] :P
[quote author=dave.hugo link=topic=3211.msg14634#msg14634 date=1196113841][br]Men jag hittade nästan samma bok på en annan suverän bokshop:[br][url=http://www.foretagande.se/Redovisning/Bokforing-och-forenklat-arsbokslut-Enskild-firma-/garden_flypage2.html]http://www.foretagande.se/Redovisning/Bokforing-och-forenklat-arsbokslut-Enskild-firma-/garden_flypage2.html[/url] :P[br][/quote][br][br] 8) :bravo
Eftersom jag inte tänker göra mer i företaget i år och inget annat som ska bokföras då gör jag följande redan nu alltså:[br][br](Har räknat mitt varulager och det uppgår till ett inköpsvärde av 2213,18 kr)[br][br]Debet 1510 Lager 2213,18[br]Kredit 4010 Varuinköp 2213,18[br][br]Är det rätt så?[br][br]Om jag sedan tex gör ett nytt köp ibörjan på nästa år låt säga 15/1 är det bara att fortsätta att arbeta med ny verifikation, dvs jag behöver inte göra något speciellt i programet för att det är nytt år? Ser att det finns en flik som heter Ingående balans också står det Registrera UB ifrån förgående år. Detta ska väl göras efter att jag reggat min första transaktion nästa år så den tar det ifrån förgående år?
När du gör bokslutet, så skall du göra ev. avskrivningar, ta ut en momsrapport, Boka om egen insättning och eget uttag mot eget kapital, och sist av allt, boka om redovisat resultat från 2919 till 8999. När allt är färdigt startar du upp ett nytt år och för över de ingående balanserna.[br][br]Jag rekommenderar inte att du gör detta förren efter årsskiftet för man vet aldrig om det kan komma några verifikationer, och det blir mycket jobb med att ändra detta i efterhand.[br][br]Jag tycker även att du i samband med att du startar det nya året, bytar kontoplan från BAS96 till en mer aktuell.
Jag är helt 100% säker på att det inte kommer några verifikationer så jag tänker göra detta nu så jag har det klart.[br][br]Några avskrivningar tänker jag inte göra detta första år. Har skrivit ut en momsrapport. Vad menar du med boka om egen insättning och eget uttag mot eget kapital? Har en egen insättning på 6170,48 kr. Hur ska jag göra det rent praktiskt med Debet och kredit?[br][br]Tack för hjälpen!
Enligt dom nya skatteregelerna skall alla egna firmor f.o.m 2008 års deklaration (inkomstår 2007) ta fram ett förenklat bokslut.[br][br]Dessutom skall som dave.hugo skrev en momsrapport tas ut och momskontona skall därmed justeras enligt denna rapport (som skickas in i som en del av deklarationen). [br][br]Som någon skrev. Du bör nog fixa dig lite mer kunskap om detta med bokföring. Att du handlar en bok som någon föreslog är nog inte så dumt (och se där fick du en utgift att bokföra detta år) .[br][br]Hans[br]
Avskrivningar är inget du väljer om du vill göra eller inte, har du inventarier för över 5000kr skall du göra avskrivningar, men du kanske menar att du inte har det.[br][br]När du skall boka om eget kapital tar du[br]D Egen insättning[br]K Eget kapital[br]och[br]K Eget uttag[br]D Eget kapital[br][br]I samband med att du skrev ut momsrapporten skapades det då en verifikation som bokade om momsen??
När jag drog ut momsrapporten så stod det såhär:[br][br]1471 Ingående moms Kredit 86[br]2411 Utgående moms Debet 1330,20[br]2480 Moms redovisningskonto Kredit 1244[br]3780 Öresutjämning Kredit 0,20[br][br]Omslutning Debet 1330,20 Kredit 1330,20[br][br][br]Kom ihåg att bokföra detta verifikat![br][br][br][br]Så stod det.[br][br]Hur ska jag gå vidare härifrån med Debet och kredit?[br][br]
Ok, en liten sumering om vad jag har gjort än så länge.[br][br]Räknade mitt varulager och gjorde följande:[br][br]1510 Debet varulager 2213,18[br]4010 Kredit Varuinköp 2213,18[br][br][br]Därefter tog jag ut en momsrapport och bokförde uppgifterna i mitt tidigare inlägg.[br][br]Sedan så gjorde jag följande:[br][br](Hade ett utgående saldo på egen insättning på 6170,48)[br][br]Debet 2916 Egen insättning 6170,48[br]Kredit 2910 Eget kapital 6170,48[br][br][br]Något eget uttag har jag inte reggat.[br][br][br]Är jag på rätt spår?[br][br]Vad är det mer jag ska göra rent praktiskt med Debet och Kredit?[br][br][br]Tack så jättemycket
Då är det väl bara boka om redovisat resultat från 2919 till 8999, tror jag[br][br]K 2919[br]D 8999[br][br]Kolla in [url=http://www.blinfo.se/news/articles/nr2.pdf]www.blinfo.se/news/articles/nr2.pdf[/url] där står det lite om förenklat bokslut.[br][br]Men annars tror jag inte jag har glömt något. Någon annon som har något att tillägga?
Du bör även göra en avstämning och se till så summorna på dina konton stämmer med verkligheten. En stark rekommendation är också att läsa på både om bokföring och om SPCS om du tänker använda det. Händelser ska bokföras snarast, eller i alla fall inte sju månader efter att de inträffat. Som tidigare sagts, det underlättar för dig och alla andra om du använder en nyare kontoplan än bas96, får huvudvärk av att se konton med "fel" nummer jämfört med vad jag normalt använder.
Då har jag kikat på Resultatrapporten, det står såhär:[br][br]Rörelseintäkter 5321:-[br][br]Rörelsens kostnader[br][br]varor 3527,30[br][br]Bruttovinst 1793,70[br][br]övriga kostnader frakt -344 kronor[br][br][br][br]Beräknat resultat 1449,70[br][br][br]Ska jag då bokföra följande:?[br][br]Kredit 2919 1449,70[br]Debet 8999 1449,70[br][br][br]Sedan är allting klart eller?
En annan sak jag tänkte på. Är det inte konstigt man ska betala skatt på en vinst man egentligen inte gjort? Det som jag köpt och inte har sålts flyttas ju över som varulager. I själva verket har jag ju inte gjort den vinsten då ju???....[br][br]Nästa år får jag väl ett varulager som försvinner som jag då förhoppningsvis säljer och då ska jag betala skatt på försäljningen???[br][br]Hade ju tjänat på att blåsa lagert helt och gjort ett nytt varuinköp nästa år då?
Enkelt sagt, intäkter - kostnader = vinst[br]Du betalar skatt på vinsten, inte ditt varulager. Varulagret räknas som en tillgång (balansrapporten, på samma sätt som pengar på banken räknas som en tillgång). Det är det som står med på resultatrapporten som påverkar din vinst.
Men nästa år får jag ingen kostnad på andra sidan om jag bara säljer av mitt varulager?[br][br]Då får jag ju betala skatt på allt jag säljer och ingenting tages upp på kostnadersidan i form av varuinköp?[br][br]Då hade man ju tjänat på att dela upp inköpen år 1 och år 2 då hade jag haft varukostnader bägge åren som dragit ner min vinst som jag ska skatta för?
Ok, jag tänker inte hålla hela bokföringskursen här. Ska försöka mig på en kortare förklaring.[br]4010 vid inköp är en kostnad. Du flyttar det till 1400 (Lager) -> kostnaden "försvinner" från årets resultat. När du sedan nästa år säljer det återgår lagret till 4010 och kostnaden "återuppstår". (I praktiken sker det troligtvis genom förändring av varulager, men resultatet blir det samma.)[br][br]Det klarnar troligtvis efter din inplanerade kurs, det är ganska väl uträknat :)
Ok, om vi säger såhär då[br][br]Jag har ett lager vid nästa års början som är värt 3000. Hur bokför jag om jag säljer av detta lager.[br][br]Lagert har jag tagit upp till inköpsvärdet och vi säger att jag har en pryl kvar i lager som hade ett inköpsvärde av 3000 kr och jag säljer det till en kund för 6000 kr. Hur bokför jag detta då?
Du bokför det som en vanlig försäljning som du gjort tidigare.[br][br]Skillnaden blir när du gör nästa bokslut.[br]Då värderar du lagret och bokför melanskillnaden.[br]Säg att lagret år 1 var värt 1000kr år 2 var lagret värt 1500kr. Det du bokför då är mellanskillnaden på 500kr, det är slutresultatet som skall bli själva lagervärdet.
Försäljningen bokför du precis som vanligt. Vid nästa års inventering däremot blir det om du inte köpt något mer under nästa år, dvs ditt lagervärde är 0 vid nästa bokslut så uppstår en kostnad på 3000 kr (som då "minskar" din vinst). Dvs utgående lagervärde - ingående lagervärde = lagerförändring => 0 - 3000 = -3000.[br][br]Boka in dig på en bokföringskurs snarast, det finns flera som är gratis (komvux bl a), det är inte lämpligt att lära sig grundläggande bokföring i ett forum.
Tack för all hjälp, ni har varit jättesnälla. Nu har jag bara en fråga till...[br][br]När jag tycker ut min resultaträkning så ser den ut så i slutändan:[br][br]Rörelseresultat före [br]finansiella intäkter och [br]kostnader 1 449,70 1 449,70 0,00 999[br]--------------------------------------------------------------------------------[br]Resultat efter finansiella [br]intäkter och kostnader 1 449,70 1 449,70 0,00 999[br]--------------------------------------------------------------------------------[br]Resultat före [br]bokslutsdispositioner och skatt 1 449,70 1 449,70 0,00 999[br]--------------------------------------------------------------------------------[br]Resultat före skatt 1 449,70 1 449,70 0,00 999[br]--------------------------------------------------------------------------------[br]Beräknat resultat 1 449,70 1 449,70 0,00 999[br] 8999 Redovisat resultat -1 449,70 -1 449,70 0,00 -999[br][br][br][br][br]Fram till resultat före skatt ser det ju rätt ut men det där sista, ska det vara minus eller har jag gjort något fel???[br]