Skatt & momsfråga.

163
5
Fick en fråga av en tjej som inspirerats av mina saker. Hur svarar man enklast?
............................................................................................



Vad betalar man egentligen till?



Försöker mig på ett exempel.



Om jag handlar in en vara för 20 kronor (inkl moms), och säljer den för 100 kr (inkl frakt).

Vad är då min vinst? Jag ska väl betala skatt på detta + dra av momsen. Vad är skatten (30%?) och vad är momsen (25%?)



Är det mer jag ska betala till, eller blir det så här:

betalar 20 kr för varan (-moms) =15 kr

får in 100 kr (´-det jag betalat för varan) =85 kr

betalar skatt 30% =60 kr

Är det då 60 kr som jag har över? Stämmer min uträkning, eller är det något jag glömt?
Tina - www.alskadebarn.se & www.favoritsmycken.se
1324
4
Det var mycket fel. [br][br]Du köper för 20:- inkl moms så det är 16:- + 4 :- moms[br]Du säljer för 100:- inkl moms = 80:- + 20:- moms[br][br]Så momsen 20-4:- = 16:- skall till skattemyndigheten. [br][br]Kvar som överskott blir då 80:- - 16:- = 64:- [br][br]På denna summa gör du sedan schablonavdrag med 25% (16:-) Så du skall skatta på summan 48:- [br][br]På dessa 48:- betalar du sedan egenavgift 30,71% = 14:74[br]På denna summa skall du även beräkna a-skatten (vi säger 30%) =14:40[br][br]Så kvar i plånboken blir då 64:- - 14:74 - 14:40 = 34:86. [br][br]Hans[br][br]
1324
4
Såg att du skrev 100:- inkl frakt. Så vad har du fraktkostnaden?[br]Kanske skulle bli såhär. [br][br]Du säljer för 100:- inkl moms = 80:- + 20:- moms[br]Du handlar för 20:- = 16:- + 4:- moms[br]Du köper frimärken för 11:-  = 8:80 + 2:20 moms[br]Så du har kvar 100-20-11=69:- på kontot. [br][br]Så momsen 20-4-2:20:- = 13:80- skall till skattemyndigheten. [br][br]Kvar som överskott blir då 80:- - 16:- - 8:80 = 55:20- [br][br]På denna summa gör du sedan schablonavdrag med 25%  Så du skall skatta på summan 41:40 [br][br]På dessa 41:40- betalar du sedan egenavgift 30,71% = 12:71[br]På denna summa skall du även beräkna a-skatten (vi säger 30%) =12:42[br][br]Så kvar i plånboken blir då 55:20:- - 12:71 - 12:42 = 30:07. [br][br]Hans[br][br]
163
5
Tusen tack![br]Kände att jag inte riktigt hängde med i svängarna på den frågan, så jag bugar allra ödmjukast för era svar!![br][br]
Tina - www.alskadebarn.se & www.favoritsmycken.se
106
1
Glöm inte att när man sedan går och handlar med sina 30:07 SEK så betalar man skatt igen, dvs moms på antigen 25% (det allra mesta), 12% (mat, men inte godis som är 25%) eller 6% om det är en tex en bok.[br][br]Så staten får alltså ytterligare 6:01 SEK av de 30:07 vid 25% moms, så det är bara 24:06 SEK kvar när alla skatter är borta. Hur man värderar detta, och om man ens skall ha med det här sista steget får du bestämma själv. :)
Mitt företag: [URL=http://intelligentmammals.se/]www.intelligentmammals.se[/URL]
Min bokföringsguide: [URL=http://bokforamoms.se/]www.bokforamoms.se[/URL]
Min roliga tvåspråkiga blogg: [URL=http://alltommig.nu/]www.alltommig.nu[/URL]
2066
22
Det är väl inte riktigt rättvist att ha med momsen två gången. Den är dessutom inte avdragsgill för en privatperson. Om du nu tycker att du ska det får du ju dessutom räkna med vad företaget som säljer varorna till dig betalar i skatt på sin vinst, och sen när de betalar ut lön till kassörskan, och sen vad hon betalar i moms när hon handlar, och sen vad det företaget... o s v... Men om du gör det får du ju också börja räkna på vad samhället betalar åt dig, anläggning och underhåll av vägar, sjukvård, bidrag, styre av vårt rike, o s v - det blir lite jobbigt efter ett tag ;)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
4
Momsen betalas bara en gång. Och det är du som privatkund som betalar det när du själv handlar. [br][br]Den moms som du betalar in som företagera i exemplet är ju inte du som betalar. Det är din kund (om det är en priviatperson) eller din kunds kund .... (om du säljer till företag). [br]Vad du gör är bara att förmedla denne persons momspengar till skattemyndigheten.  [br][br]Hans[br]
163
5
hrofhrman.[br](blev det rätt nu?...)[br][br]Jo, det heter ju så.[br]Men lik bannat är det ju på mitt pris på produkten priset (momsen) ligger på toppen.[br]Visst kan skattemyndigheten kalla det så, som du säger, men jag tror det har att göra med hur/vem som man ser det.[br][br]Det låter ju onekligen himla fint i alla fall....
Tina - www.alskadebarn.se & www.favoritsmycken.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.