skatteskuld innan start av företag

3
Hej,

jag har en fråga ang bokföring. I mitt utbetalningsbesked ifrån skatteverket gällande september månad så har min skatteskuld ifrån förra året "kvittats" mot det belopp jag skulle fått utbetalt (momsen översteg prel. skatt). Jag var skyldig skatteverket X kr då jag betalade in för lite skatt förra året. Hur ska jag bokföra detta? Ska jag föra in det under konto 2012? Det känns logiskt men samtidigt konstigt.

Jag har en enskild firma.

Tack på förhand.
2066
22
Se det i två steg.[br]1) Företaget har fått tillbaka pengar från skatteverket som blivit insatt på dig som privatperson (2012 om det är rätt konto).[br]2) Du som privatperson har kvittat pengar på ditt (skatte)konto mot en skuld på samma konto.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
3
Hej igen,[br][br]Jag förstår inte riktigt..[br][br]2012 är "Egna Skatter" där jag bokför min preliminärskatt. Min tanke var att jag skulle lägga till skatteskulden ifrån i fjol till preliminärskatten. Säg att prelskatten är 1000 kr o skatteskulden 1000 kr. Då borde jag väl kunna bokföra 2000 kr på kontot 2012? Eller?[br][br]Tack
720
3
Om jag förstår rätt så redovisar du momsen också årsvis så det enda du skulle betalt nu var din egen F-skatt, är det rätt?[br][br]Då finns det två sätt du kan hantera detta,[br][br]1 Endera bokför du din vanliga f-skattedebitering på 2012 i debet och krediterar privatinsättning eftersom det faktiskt är vad som händer[br][br]2 eller också bokför du inget alls. Vad som sker på ditt privata skattekonto har egentligen inget med ditt företag att göra (såvida du inte redovisar moms varje månade eller har anställda) och bokning i ex 1 ger bara en privat insättning som är lika stor som ett privat uttag alltså egentligen inte ett dugg som har hänst.
3
Hej,[br][br]nej jag redovisar momsen månadsvis. Det jag fick tillbaka på momsen översteg prel-skatt. Den summan jag skulle ha fått tillbaka var 378 kr. Min skatteskuld ifrån förra året är 335 kr vilket resulterar i ett utbetalningsbart överskott på 37 kr, vilket är för låg summa för att betalas ut.[br][br]Mitt problem är alltså hur jag ska bokföra förra årets skatteskuld. Det kanske står i svaren nedan, men jag är så sjukt trött av heltidsjobb plus dryg halvtid på firman..! Perfekt läge för bokföring m.a.o.[br][br]Tackar för hjälpen![br][br]
720
3
Blanda inte in skatteskulden från ifjol i din bokföring, det är privat skuld och har inget med ditt företag att göra.[br][br]Momsen har du fått tillbaka (kreditera alltså kontot för momsfordran) men du har använt de pengarna till att betala din privata skatteskuld (debitera privat uttag).

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.