Kund har fått felaktig vara och nu skall jag skicka en ny, hur kontera?

10
Jag har en EF och kunden har återsänt den felaktiga varan och jag skall nu skicka honom en ny likvärdig produkt. Skall detta konteras på något sätt eller räcker det med den bokningen jag gjorde vid tiden för själva försäljningen av varan? :blink

Tacksam för svar!
589
1
Den nya varan, hur är den bokförd innan leverans till kunden?[br][br]Om den ligger i lagret bör den bokas kredit lager och debet varukostnad. Om du däremot har bokfört inköpet av den direkt mot varukostnad ser jag inte att du behöver göra något. Utom möjligen att du lägger den vara du får tillbaka från kunden som lager (debet lager, kredit varukostnad).
10
Den nya varan är bokförd direkt mot 4051 och jag har inte bokat något lager. Detsamma gäller den felaktiga varan så jag behöver således inte kontera något mer. Va bra! Tack för svaret.
589
1
Nackdelen med att bokföra som du gjort nu (alltså att inte boka upp något lager) är att de ser ut som om du haft kostnader för två produkter när du bara har sålt en. Jag vet att sån bokföring inte är ovanligt och det viktigaste i sammanhanget är att du bokför upp lager i slutet av året (om du har varor kvar då), annars kommer du att redovisa för höga kostnader för året.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.