När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har ett byggföretag och har köpt ut material åt en av delägarrna. Fakturan är ju ställd på företaget och nu undrar jag om företaget kan dra momsen och t.ex göra ett nettolöneavdrag på den anställde? Vi är ett AB så delägaren är ju som en anställd. Jag vill inte göra nåt som jag inte får men jag kan tänka mig att ta momsen om man får göra så.
Nu menar jag inte att det handlar om omvänd skatt utan jag menar att den anställde bara ska behöva betala materialet UTAN moms och att företaget betalar fakturan och drar av momsen.
Nej, det går inte. Företag får bara lyfta den moms som "tillhör" en avdragsgill kostnad vilket ju ett privat inköp inte är. [br]När det gäller momsen så jämför ex vad som händer vid reprsentation. Eftersom max 90 kr är avdragsgillt så är det bara momsen på detta som man kan lyfta (22,50), allt utöver det är ej avdragsgill representation och specas ej på moms och kostnad.[br]
I princip innebär detta ju att du säljer till den anställde. [br][br]Och hur kan du tänka den tanken att du kan sälja något till en privatperson utan att ta ut moms. [br][br]Nä momsen fungerar ju så att den förste i en kedja tar ut moms och skickar denna summa till skattemyndigheten. [br][br]Sedan får varje del i kedjan tillbaks denna moms på inköpet så länge det är ett företag. Och när han sedan säljer vidare tar han ut moms och skickar till skatteverket. (Detta 2 kan förvisso delvis ta ut varandra). [br][br]Men det viktigaste i momskedjan är att till sist säljs det till en privatperson och han betalar momsen och får inte tillbaks. Så staten har fått in momsen. [br][br]Men i din tanke blir det ju ingen sista länk. dvs det finns ingen som betalar momsen. Och skattemyndigheten bedriver ingen välgörenhet. [br][br]Hans[br][br]
Vill även ge en annan viktig kommentar:[br][br]Att köpa "saker" från bolaget är aldrig en bra idé. Man kanske inte tror det är ett problem om bolaget fakturerar en av ägarna för de inköpta produkterna/tjänsterna men problemet blir även om det på något sätt uppstår en förmån. Om bolaget köper en en produkt genom sina "inköpskontakter" till ett rejält rabatterat pris kan Skatteverket teoretiskt sätt anse att rabatten är att anse som förmån och därmed ska delägaren utöver att betala för själva produkten också betala förmån på rabattbeloppet.[br][br]Mvh
Med vänliga hälsningar
Jens Nylander Grundare av Jens of Sweden Grundare av JAYS Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.