Bokföring vid försäljning till företag inom EU

3
Hej!

Egentligen är jag fel person att ställa den här frågan/frågorna då det inte är jag som har hand om bokföringen, men provar ändå.

Vi säljer diverse varor till privatpersoner runt om i världen.
Bokföringen kring detta har vi koll på.
Nu verkar det som att vi kommer få, till att börja med, ett företag i Storbritannien som vill handla av oss.
Vad är det som skiljer sig i bokföringen för detta?
Samt, är det något mer man ska tänka på vid denna handel?
Vårt + deras momsregistreringsnummer ska uppges på fakturor o.d. gissar jag.

Alla svar är välkomna.

Mvh
Micke
720
3
Det första som skiljer är ju att du ska fakturera utan moms trots att köparen finns inom EU. Bokföringsmässigt är det ju lättare att sedan plocka ut momsrapporter om du direkt från början lägger denna försäljning till EU på ett separat intäktskonto.[br]Du kommer sedan att, utöver den vanliga skattedeklarationen, också deklarera försäljningen till EU i en kvartalsredovisning. å ska du ange vilket företag i vilket land du sålt till och för vilken summa.
3
Tack för svaret![br][br]Faktureringen utan moms har jag koll, alltid något =)[br]Separat intäktskonto är noterat.[br][br]Hur går den här kvartalsredovisningen till mer detaljerat?[br]Vart fyller jag i den, och vilka dokument är det man fyller i osv?[br]Kan man skicka in över internet?[br][br]Korkade frågor kanske, men man måste börja nånstans.[br][br]Mvh[br]Micke[br]
1324
4
Jag. Var gissar du att man kan hitta den. Jo på www.skatteverket.se[br]Och sök på "kvartalsredovisningen". Först i listan kommer då. [br][br]http://www.skatteverket.se/skatter/mervardesskattmoms/kvr.4.18e1b10334ebe8bc80005232.html[br][br]En annan sak. Innan du skickar fakturan måste du kolla att det VAT nummer du fått är giltigt.  Det kollar du här. [br]http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/lang.do?fromWhichPage=vieshome&selectedLanguage=SV[br]Om det skulle visa sig att du fått ett ogiltigt VAT nummer så blir du betalningsskyldig för momsen. [br][br]Sist så skall ju denna försäljning registreras på din momsrapport. Antingen den månad du bokför den vid månadsmoms. Eller annars på deklarationen vid årsmoms. [br]Summan av försäljningen skall stå på fält 35.  [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.