Behöver lita hjälp med preliminär självdeklaration

2
Hej

Kom på i början av året att jag och min sambo skulle dryga ut kassan lite med hjälp av tradera och ebay. Så vi momsregistrerade min sambo och skickade då in en ganska för tillfället korrekt preliminär deklaration.
Men efter några månader så gick affärerna sämre och vi tröttnade lite på det hela och minskade mängden arbete.
Nåväl jag skickade in en ny preliminär men det visade sig att jag missat lite hur man gör ...

Vi har mestadels sålt våra gamla vhs filmer och cdskivor samt lite nya pryttlar vi köpt.

Det som hängt upp sig lite är ingående och utgående moms, hur ska jag värdera filmerna och cdskivorna som företaget inte betalat något för? De nya grejerna vi handlat är ju ganska enkelt då det finns kvitto till dem. Hur räknar man om man tappat bort något kvitto?
589
1
Ni har alltså filmer och skivor ni köpt privat för många år sedan?[br][br]Om firman ska sälja dessa bör ni sälja in dem till firman till marknadspris (vilket, anar jag, inte blir alldeles lätt att bestämma). Firman kan ju inte sälja det som är er privata egendom.[br][br]Någon moms är det givetvis inte på sånt man köper in från privatpersoner.
2
jaha, jag har räknat på 5kr/st för filmerna som marknadsvärde vilket ingen lär argumentera emot då jag säljer dem för 25.  Hur bokför jag detta? eller rättare sagt vad  kallas transaktionen då jag säljer till firman? Tack för svaret, är lite dålig på och formulera mig.[br][br]MVH Niclas
589
1
Känns ju inte som något överpris, helt klart. [br][br]Du bokför in det som debet lager (eller möjligen direkt mot varukostnad, något 4xxx-konto), kredit egen insättning (normalt konto 2018). Glöm inte att skriva kvitto.[br][br]Om jag vore i dina kläder skulle jag sedan, när deklaration görs, skriva ett så kallat öppet yrkande om detta. Dvs du skriver att du sålt in varor från dig personligen till firman och hur du bestämt priset för det. Detta för att Skatteverket inte i efterhand ska komma och säga att du gjort fel och lägga skattetillägg på det (om de och högre instanser nu skulle tycka att det är fel så åker du inte på skattetillägg om du från början informerat väl om hur du har gjort).

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.