Bokföring av varuinköp utlandet

3
Hej,

Jag håller på att göra redovisning av min mans företag, han köper det mesta utomland, speciellt i Tyskland.

Jag undrar hur redovisas moms, vilken konto använder jag och hur fyller man skattedklarationen N1.

Tack  för din hjälp. :vissla
720
3
När han köper från Tyskland så är det EU-handel, så då ska det inte finnas någon moms på fakturan. Det är istället din skyldighet som köpare att redovisa den utgående momsen men har du då en verksamhet där du får lyfta moms så har du också rätt att dra av samma summa som ingående moms.[br][br]Bokföringsmässigt så kan du ex boka[br]4056 Inköp EU    1000[br]1940 Bank          -1000[br]2615 Breäknad moms  -250[br]2645 Ing moms Euhandel 250[br][br][br]Anledningen till att boka inköpen på ett separat konto från andra inköp är att du på skattedeklarationen ska ange summa av inköpet, alltså inte bara själva momssumman.[br][br]N1 är den gamla inkomstdeklarationen, inte en skattedeklaration. Den finns inte kvar längre utan kommer att byta namn till detta årets deklaration eftersom alla bolag numera måste avsluta med ett bokslut. [br]
3
Tack för svaret, nu vet hur jag ska redovisa inköp utlandet.
9
[quote author=Redkon link=topic=2939.msg12757#msg12757 date=1191781652][br]När han köper från Tyskland så är det EU-handel, så då ska det inte finnas någon moms på fakturan. Det är istället din skyldighet som köpare att redovisa den utgående momsen men har du då en verksamhet där du får lyfta moms så har du också rätt att dra av samma summa som ingående moms.[br][/quote][br][br]Det kan väl vara så att svensk moms ändå kan finnas på tysk faktura om säljaren säljer för ett visst totalminimibelopp varje år till andra EU-länder? Eller gäller detta enbart till de köpare som inte har giltigt momsregistreringsnummer?[br][br]Och om säljaren av någon anledning inte drar av den tyska momsen så måste väl köparen vända sig till tyska skatteverket för momsåterbäring? (eller någon tredje part som mot provision kan göra det åt honom)[br][br]
1324
4
[quote author=satie link=topic=2939.msg12805#msg12805 date=1191949191][br]Det kan väl vara så att svensk moms ändå kan finnas på tysk faktura om säljaren säljer för ett visst totalminimibelopp varje år till andra EU-länder? Eller gäller detta enbart till de köpare som inte har giltigt momsregistreringsnummer?[br][br]Och om säljaren av någon anledning inte drar av den tyska momsen så måste väl köparen vända sig till tyska skatteverket för momsåterbäring? (eller någon tredje part som mot provision kan göra det åt honom)[br][br][/quote][br][br]Svensk moms finns aldrig på en faktura från ett tyskt företag. Däremot debiterar ju bolaget tysk moms till icke bolag (privatpersoner) i ex Sverige.[br]Sedan händer det att vissa EU företag debiterar sin egen moms även till företag om summan är under en viss summa. Ett sådant företag är det "lilla" Skype som tar Luxenburg moms till alla. [br][br]Och som du skriver så kan man få tillbaks denna moms efter mycket jobb. Har aldrig hört om något tredje part men det kanske finns. Gäller det stora summor så helt klart kan det ju löna sig. [br][br]I värsta fall får man se den tyska momsen som en kostnad (= inköpspriset är högre). [br][br]Hans
2066
22
Nja, har för mig att ett utländskt bolag kan ansöka om ett svenskt momsnummer och därmed lägga på svensk moms på en faktura från tyskland?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1073
139
[quote author=Jonathan link=topic=2939.msg12822#msg12822 date=1192017970][br]Nja, har för mig att ett utländskt bolag kan ansöka om ett svenskt momsnummer och därmed lägga på svensk moms på en faktura från tyskland?[br][/quote][br][br]Då är ju frågan: Varför skulle ett tyskt företag göra det (vad är deras vinst)?[br][br]Stig Forsberg[br][b][url=http://www.enskildfirma.nu]www.enskildfirma.nu[/url][/b][br]
2066
22
[quote author=stifor link=topic=2939.msg12824#msg12824 date=1192021488][br][quote author=Jonathan link=topic=2939.msg12822#msg12822 date=1192017970][br]Nja, har för mig att ett utländskt bolag kan ansöka om ett svenskt momsnummer och därmed lägga på svensk moms på en faktura från tyskland?[br][/quote][br][br]Då är ju frågan: Varför skulle ett tyskt företag göra det (vad är deras vinst)?[br][br]Stig Forsberg[br][b][url=http://www.enskildfirma.nu]www.enskildfirma.nu[/url][/b][br][/quote][br][br]Nu är det knappast aktuellt för ursprungsfrågan i den här tråden. Om ett företag bedriver handel med privatpersoner i ett annat EU-land är det helt ok så länge omsättningen av den handeln inte övergår omsättningströskeln för det landet (Svenskt företag som säljer till Tyskland ligger på €100 000). Om handeln övergår det värdet måste företaget registrera sig för moms i landet det handlar med. Kan inte de omvända reglerna - vad som gäller för ett tyskt företag - men gissar att det är något liknande. I så fall kan det ju vara smidigt att för det tyska företaget sköta både fakturor till privatpersoner och företag på samma sätt, dvs fakturera med svensk moms till båda.[br][br]Vet inte hur vanligt det är, kan ju tänka mig att de flesta företag som har den omsättningen i ett annat land även öppnar ett driftställe direkt i det landet.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1073
139
Nej, visst rör det inte ursprungsfrågan i tråden, men det var intressant information, tack för den.[br][br]För att spinna vidare på det att företagen skulle vara tvungna att registrera sig för moms i ett annat land ifall omsättningen till det landet överstiger en tröskel, så kan man ju undra i vilken utsträckning det efterföljs.[br][br]Som Hans nämnde här tidigare så verkar inte Skype i Luxemburg bry sig om det, jag har fått fakturor från Yahoo (sponsrade sökträffar) ifrån Tyskland med tysk moms. Båda dessa företag kan man väl anta ligger över omsättningströskeln...[br][br]Stig Forsberg[br][b][url=http://www.enskildfirma.nu]www.enskildfirma.nu[/url][/b][br]
88
Hej,[br][br]Observera att det inte gäller om tjänsten utförs i annat land och det är på så sätt Skype och flera undviker tröskelproblemet som produktföretag får brottas med.[br][br][br]Mvh[br][br]
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.