Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 20 år sedan
Nykomling
2

Hjälp !!


Någon som kan hjäpla mig svara på frågan !



Det finns standardiserade regler för hur varulager skall värderas. Resonera kring lagervärderingens betydelse för företagets resultat. Varför kan lagstiftaren ha ansett det vara viktigt med klara och standardiserade principer för värdering av varulager?
Flitig skribent
507
1
Det låter som en fråga på en tenta i externredovisning. Fixa en bok om redovisning så hittar du säkert svaret.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
Medlem
30
Kan ge en liten hint iaf =)



Påverkan på resultatet: Värderar man lagret högt så resulterar det i att varuförbrukningen minskar, och att resultatet således förbättras. Värderar man lagret lägre så gäller förstås det omvända förhållandet.



En gissning på varför lagstiftaren ansett det vara viktigt med standardiserade relger kan väl vara att undvika godtycklighet bland de som värderar lagret, alltså att företagaren inte ska kuna "mixtra" med resultatet eller värdet på tillgångarna genom att värdera lagret på det sätt som gagnar hans intressen.
ww.ekonomikonsulter.se - Lär dig starta eget företag! Starta-eget-skola, ekonomiskola och bokhandel. Hitta ekonomikonsulter med avancerad sökfunktion.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.