När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Svaret på denna fråga beror på många saker. Så därför måste man sätta upp en total uträkning av det hela.[br][br]Som du skriver så finns 2 vägar. Ha bilen privat som du har idag. Du har sedan en körjournal och noterar alla resor i tjänsten med med hur långt det är. [br]Sedan kan du varje månad bokföra det hela i bokföringen med avdrag 18:- milen. dvs du slipper betala skatt på dessa pengar. [br][br]Om du tar över bilen i företaget så kan du ju där dra av kostnaderna för bilen (dock inte få tillbaks momsen i sin helhet). [br]Även här måste du sedan föra en körjorunal. Denna måste dock vara mer innehållsrik. [br]Om du använder bilen mer än 10 ggr per år ELLER mer 100 mil privat måste du sedan betala tjänstebilsskatt på bilen. Dessutom får du betala förmånssaktt på bensinen om du tar bensinen i företaget. Om du betalar bensinen privat får du istället ta en milers för binsinen. Om du har kontoret på annan plats än hemmet räknas resor till/från som en privatresa så på 5 dagar kan man uppfylla detta krav. [br][br]Summa summarum. Vilket som lönar sig bäst beror på många faktorer som hur många mil privat, hur måmga mil i tjänsen, vilken typ av bil, vilken typ av drivmedel, Vad kostar bilen ?[br][br]Hans
Tack för svaret...[br][br]Men det e främst där jag har problem att med 18 kr / milen...[br][br]Menar ni att man ska sätta in det under samma kategori som momsen då eller? dvs de månadliga inbetalningarna till skattemyndigheterna? Det här med ekonomin gör mig såå frustrerad. Även om jag inte [br][br]Men som sagt, det är nog mer praktiskt att ha bilen privat. För nu i uppstarten så vet man inte hur mycke arbete man får.[br][br]Sen så köpte jag en lite mer lyxbil ( Peugeot 607) med baktanken för verksamheten, att det ser mycke bättre ut. Drivmedel dessvärre bensin. Spelar sådana saker roll om vad de e för bil osv?[br][br]Hehe... förvirring med att starta nytt företag alltså...[br][br]Tackar för att det finns människor som bryr sig om andra människor, i dagens läge e det sällsynt.[br][br]// V.[br][br]
Hej![br][br]När du använder din privata bil i företaget kan skatteverket inte klaga. Du redovisar bara mil ändå. [br][br]Skulle vara annorlunda om du hade en bil på leasing eller köpte in en bil kontant till bolaget. Då skulle det klart ifrågasättas om du köpte en lite för fin bil i förhållande till din verksamhet. Framför allt om du inte skulle ha någon bil privat, men då kan man alltid mer eller mindre räkna med att bli förmånsbeskattad. :vissla
[quote author=carpediemsth link=topic=2576.msg10327#msg10327 date=1184772112][br]Tack för svaret...[br][br]Men det e främst där jag har problem att med 18 kr / milen...[br][br]Menar ni att man ska sätta in det under samma kategori som momsen då eller? dvs de månadliga inbetalningarna till skattemyndigheterna? [/quote][br]Nu förutsätter jag att du har enskild firma:[br]Dom 18:-/milen ska inte in i bokföringen eftersom det inte är någon kostnad för företaget. Därför drar du istället av dom i din självdeklaration i ruta 806 på N1/N2 blanketten.[br]Se till att du har en körjournal på alla bilresor så förenklas deklarationen och du har även ett papper att sticka under näsan på Skatteverket om dom vill granska avdraget.[br][br]/ TT
Detta med att bokföra eller inte är en bra fråga. f.o.m iår så finns ju inte N!/N2 längre utan man skall göra ett "förenklat bokslut" och sedan deklarera på NE . Och denna NE har jag inte hittat. [br]Så jag följer dom rekommendationer som boken "Bokföring och förenklat bokslut" som jag hittade i BLA Start. Ett bokföringsprogram från Björn Lunden AB. www.blinfo.se[br][br]Hans
Oavsett om du kör tjänstebil eller privatbil så rekommenderar jag personligen att du alltid för körjournal och då elektronisk sådan. Sepab har en produkt som heter ExyLog som loggar all din körning privat/tjänst(via gps) och sedan för du över det till datorn - enkelt! Du installerar den själv alt. ber du någon lokal bilfirma göra det.[br][br]När det gäller valet mellan tjänstebil och privatbil så skulle jag själv avgöra frågan på följande sätt:[br][br]Man bör köra minst 2000 mil i tjänsten per år för att det ska vara rimligt lönsamt. Men det finns en punkt många glömmer och det är värdeminskningen. Om du har en privat "ny" bil och använder den mer i tjänsten än privat så kan det komma kosta dig betydligt mer eftersom en privatbil har en "tuffare värdeminskning" än tjänstebil. En tjänstebil blir "aldrig momsad" och på sätt är det betydligt enklare att sälja i "andra hand" än en privatbil.[br][br][br]
Med vänliga hälsningar
Jens Nylander Grundare av Jens of Sweden Grundare av JAYS Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
Vad menar du med "aldrig momsad", Jens?[br][br]Om du inte bedriver personbefordran får du inte dra av momsen på personbilar, så jag ser liksom inte skillnaden, i det hänseenet, på att köpa bilen privat eller i firman.[br][br]Om du, carpediemsth, bara kör 20 mil per månad skulle jag ha kvar bilen privat. Det blir bara krångligt att ha den i firman. Om det dessutom är den enda bilen (alltså: om du säljer in bilen till firman och du efter det inte har någon bil privat) så kommer du, garanterat, att bli beskattad för den som privat tjänstebil när du kör så lite i tjänsten.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.