Felinslag

23
Hur bokför jag ett felaktigt inslag i kassan? Kan jag dra av det direkt på kassakvittot och bara lägga båda som samma ver. eller måste jag bokföra det som två poster och i så fall hur bokför jag det felaktiga inslaget.
456
4
Nej, eftersom det är två skilda transaktioner så går inte detta..[br][br]Bokför först den felaktiga transaktionen, sedan bokför du samma transaktion igen fast omvänt...
23
skall den felaktiga momsen gå som ingående moms eller ska jag inte  bokföra momsen på det felaktiga kvittot utan allt som ett belopp, men i så fall stämmer ju inte momsen?
456
4
Du bokför som om transaktionen var korrekt med momsen på sin plats. Sedan gör du om samma bokföring / kontering fast omvänt så att balansen blir 0.
23
Då gör jag enligt följande. Konterar själva försäljningen som vanligt. Felslaget som endast är 20 kr blir ny verifikation enligt följande. Konto 3000 debet 16 kr konto 2611 debet 4 kr och slutligen konto 1910 kredit. Är detta rätt eller menar du något annat sätt??? Förresten jätte stort TACK på förhand![br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.