Senast uppdaterad för 2 veckor sedan

Dela elkostnad i huset med företaget

Hej!

Jag har mitt företag i källaren i mitt hus, jag säljer nagelprodukter. Jag har inte ekonomi till att ha på den värme som behövs i källaren för att produkterna ska hålla rätt temperatur (många av dom är känsliga för kyla) så de blir stenhårda.

Så frågan är nu: mitt företag har pengar att stå elen som behövs men kan man lösa det på något sätt så den fakturan för källaren kan komma separat? Någon som varit med om liknande problem och hur ni i såna fall löst detta? 😀

Vänliga hälsningar Sofia
En separat faktura kräver ju ett eget abonnemang för företaget, vilket blir onödigt kostsamt.  Det enklaste, som du bör kunna få igenom, är att du skaffar en elmätare som mäter strömmen som går åt i källaren, och sen skickar du en faktura från dig ( eller den som står på elavtalet ) till firman på den ström som gått åt.

Att ta dit enelektriker som monterar en elmätare blir ju asdyrt, men det finns ju gott om elmätare att köpa som du kan sätta i vägguttaget och ha till exempelvis ett element.
Ingvar: kan man inte räkna ytan på den del företaget är på och dela med husets elräkning? Om man vill göra det riktigt enkelt tänker jag.

Bör väl även gå att göra retroaktivt för hela året och kanske ännu längre?
Har testat det några gånger, men det blir avslag om dom kollar och är nitiska. Fakturan ska vara utställd till företaget för att vara giltig.

Detsamma gäller f.ö telefonräkningar som folk ofta har i sitt privata namn men använder i firman.  Inte heller godkänt för avdrag.

Men ibland stöter man ju på en handläggare som inte bryr sig. Även om det är sällan.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: