Hur värdera företag till salu, vad räkna in etc?

2
Halloj
Har fått erbjudande om att köpa ett aktiebolag, ska självklart göra min due diligence men ville bara ha svar på några snabba tankar 🙂

Företaget har senaste 10 åren legat runt 5miljoner i omsättning per år ibland strax under ibland strax över( förutom under pandemin då det halverades, men nivåerna innan pandemin är samma som nu igen) ligger runt ca 9-12 % i vinst per år med en anställd(ägaren). 

vad jag förstått så finns det ca 2miljoner i tillgångar, vet inte riktigt hur det är fördelat då företaget säljer B2B men inte har något eget lager, tror inte lokalen ägs utan det är hyres. Inga större skulder. Ett fordon som jag inte ännu vet om det är leasat eller ägt.

Vad ingår normalt i en affärsöverlåtelse? Fordon? Datorer? Kontantkassa? 
Det man köper är till stor del kundregistret som är genomarbetat och lojalt, säljaren vill gå i pension och "lämna över"
Finns det något enkelt sätt att räkna på vad det skulle kunna vara för värde på bolaget? typ Vinsten gånger Y = köpeskilling 🙂eller liknande
Säljaren har en idé på pris men ville höra hur jag värderade det. Kommer självklart få se alla papper mm samt skaffa någon sorts rådgivare som får kontrollera om det kan vara en bra affär och ett välmående företag

Tack för input, ska bolla detta med frugan vid middagsbordet men vill ha lite mer kött på benen 

Mvh Ulf

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.