Hur värdera företag till salu, vad räkna in etc?

2
Halloj
Har fått erbjudande om att köpa ett aktiebolag, ska självklart göra min due diligence men ville bara ha svar på några snabba tankar 🙂

Företaget har senaste 10 åren legat runt 5miljoner i omsättning per år ibland strax under ibland strax över( förutom under pandemin då det halverades, men nivåerna innan pandemin är samma som nu igen) ligger runt ca 9-12 % i vinst per år med en anställd(ägaren). 

vad jag förstått så finns det ca 2miljoner i tillgångar, vet inte riktigt hur det är fördelat då företaget säljer B2B men inte har något eget lager, tror inte lokalen ägs utan det är hyres. Inga större skulder. Ett fordon som jag inte ännu vet om det är leasat eller ägt.

Vad ingår normalt i en affärsöverlåtelse? Fordon? Datorer? Kontantkassa? 
Det man köper är till stor del kundregistret som är genomarbetat och lojalt, säljaren vill gå i pension och "lämna över"
Finns det något enkelt sätt att räkna på vad det skulle kunna vara för värde på bolaget? typ Vinsten gånger Y = köpeskilling 🙂eller liknande
Säljaren har en idé på pris men ville höra hur jag värderade det. Kommer självklart få se alla papper mm samt skaffa någon sorts rådgivare som får kontrollera om det kan vara en bra affär och ett välmående företag

Tack för input, ska bolla detta med frugan vid middagsbordet men vill ha lite mer kött på benen 

Mvh Ulf

2
Är det ett aktiebolag Du köper eller ett inkråm? 

Jag skulle börja med att gå genom bokslutet, alla de tillgångar som fanns då. Med tanke på att bolaget hade en omsättning på cirka 5 miljoner bör det finnas en revisor, kolla vad denne kan leverera. Jag skulle även göra en så kallad kassaflödesanalys/DCF-analys för att se vad bolagets kassaflöden indikerar att det är värt. Det är ett par dagars arbete men värt det,

Kolla alla de avtal som påstås finnas, ibland har de gått ut, eller saknas helt, alla dessa skall med i avtalet,
1
1
Det finns väldigt mycket att kommentera i sammanhanget, så jag håller mig till det viktigaste. 

Personlig goodwill ingår inte i företagsvärderingen eller överlåtelsen. Vad gäller tillgångarna, så beror det på vad det är för tillgångar. Detta brukar man justera för innan transaktionen, vilket ibland kallas för completion accounts. Allt överskottskapital, eventuella fonder och icke nödvändiga tillgångar brukar plockas bort, medan maskiner och utrustning som behövs i driften, i regel ska ingå.

Jag arbetar med denna sortens transaktioner, om du vill, så når du mig på 0763043437
8
Matade in din fråga i en AI jag tränade för bokföring och ekonomi:

Det är klokt att göra en ordentlig due diligence innan du köper ett företag. Det finns många faktorer att beakta utöver de du nämner. Att bara multiplicera vinsten med en faktor för att få fram ett pris är en alltför förenklad metod och kan leda till felaktiga värderingar. En professionell värdering är absolut nödvändig.
Vad gäller vad som normalt ingår i en affärsöverlåtelse så beror det på vad som avtalas. Det är vanligt att fordon, datorer och kontantkassa ingår, men det måste specificeras i köpeavtalet. Utan ett tydligt avtal kan det bli tvister.
För att få en bättre uppfattning om värdet behöver du mer information:
Detaljerad balansräkning och resultaträkning: Detta ger en klarare bild av företagets tillgångar, skulder och lönsamhet över tid. Du behöver se fördelningen av de 2 miljoner i tillgångar (fordon, inventarier, kundfordringar etc.).
Kundregister och avtal: Hur många kunder finns det? Hur är kundernas avtalsvillkor? Hur stor är risken för kundförlust? Ett starkt och lojalt kundregister är värdefullt, men det är viktigt att värdera kvaliteten på kundrelationerna.
Marknadsanalys: Hur ser konkurrensen ut? Finns det tillväxtpotential på marknaden?
Personal: Ägaren är anställd, vad händer med den anställde? Kompetensen är ju också en del av affären. Kommer denne att stanna kvar en period för kunskapsöverföring?
Immateriella tillgångar: Utöver kundregistret, finns det andra immateriella tillgångar som varumärken, patent, eller know-how? Dessa kan ha stort värde.
Hyresavtal: Hur ser hyresavtalet för lokalen ut? Är villkoren gynnsamma?
Enkel värderingsmetod (ej tillräckligt för ett köpbeslut):
En mycket grov uppskattning kan göras genom att multiplicera vinsten med en multipel (t.ex. 3-5x). Men detta är extremt osäkert utan djupgående analys. En lägre multipel används för företag med lägre tillväxtpotential och högre risk, medan en högre multipel används för företag med hög tillväxt och låg risk. Med en vinst på 9-12 % av 5 miljoner omsättning i snitt, ger detta 450 000 - 600 000 kr i vinst. Med en multipel på 3-5x skulle värdet grovt uppskattas till 1,35 - 3 miljoner kr. Men återigen, detta är en mycket grov uppskattning och bör inte användas som grund för ett köpbeslut.
Bokföringsmässigt:
Om affären går igenom kommer du att bokföra förvärvet genom att debiterande (öka) tillgångarna och kreditera (öka) skulderna samt eget kapital.
OBS: Detta är bara ett exempel. De faktiska belopp och konton kan variera beroende på avtalet och företagets ekonomiska situation. Du måste få en professionell värdering och rådgivning innan du fattar ett beslut. Det är även bra att prata med en jurist för att säkerställa att alla juridiska aspekter är täckta i köpeavtalet.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.