Frågor om styrelsesuppleant

1
Hej allihopa,

Jag vet att min svenska är långt ifrån perfekt men jag hoppas verkligen att jag ska kunna förklara mig och göra det till ett tydligt fall för er alla eftersom jag är i behov av lite vägledning. 
Men nu behöver jag lite hjälp för att förstå följande. Jag hjälpte min fru att starta ett eget AB för ett par år sedan.
Enligt lagen behövde hon ha en styrelsesuppleant så jag tog på mig den rollen. Jag har informerat min arbetsgivare (jag var anställd på den tiden) och fått godkännande. Jag har inte utfört något arbete i min frus företag och jag har heller aldrig fått någon ersättning (varken lön, aktier, utdelningar, försäkringar, etc).
Hon kunde hitta projekt och brukade arbeta på distans för olika kunder runt om i världen. Ja, det är ett IT-företag.
Men det senaste året eller så har hon kämpat för att hitta distansarbete. En möjlighet dök upp med en av hennes nuvarande kunder för mig att arbeta med ett litet projekt bara för att jag har den kompetens/kunskap som behövs. Och jag skulle vilja hjälpa min frus företag att överleva såklart. Men jag har följande bekymmer:
– Eftersom jag bara är en styrelsesuppleant, får jag jobba så här för min frus företags kunder? Jag kunde inte hitta vad svensk arbetsrätt säger om det?
– Jag kommer givetvis att informera min arbetsgivare och be om godkännande innan jag binder mig till något
– Jag tänker inte få någon lön, utdelning, aktier etc. Kontraktet kommer att vara mellan min frus företag och uppdragsgivaren och jag ska bara utföra lite arbete.
– Något mer jag bör vara medveten om?

mvh

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.