Tror hittat smartast pensions-upplägg för mitt AB, letar Djävulens Advokat

4
Du som är en Djävulens Advokat, så säg om mina beräkningar är korkade, smarta eller felaktiga…

IT-konsult, 52 år, tänkte gå i pension vid 67 år. Nytt AB. Dåligt pension-sparande tidigare. Kommer landa på mellan 19.000 - 25.000 kr i mån i pension hur jag än gör.

Tänkte spara 5000 kr i mån nu till att börja med. Frågan är, ska ja göra det via (a) LÖN till ISK, (b) UTDELNING till ISK, (c) TJÄNSTEPENSION till Avanza fond. Jag vill betala så lite skatt som möjligt. Sparar i 15 år till (67 år), sen pension 67 - 87 år.

Argument;

Om jag tar ut 5000 kr i UTDELNING per månad sen till privat ISK, så blir den totala skatten på 15 års sparande 14.000 kr mindre (516.877 kr), än om jag istället tar ut de 5000 kr i extra lön och den skatt jag betalar då i form av arb. avgift och inkomstskatt (530.000 kr).

Men, om jag tar det i lön får jag PGI som idag skulle ge mig 100.000 kr MER i allmän pension totalt på 15 års löneuttag. (Enligt Min Pension)
Slutsats… Lön vs. utdelning till pensions-spar ger mig 76.000 kr extra i reda pengar. Lön är därför bättre.

Men, om jag istället för lönen spar i en Tjänstepension via bolaget, så blir den totala skatten hela 269.000 kr läge i förhållande till Lön. (Särskild löneskatt 24,26% + inkomstskatt 19%) blir totalt 260.785 kr i skatt räknat med skatteverkets räkna ut min skatt. Matade in en pension på 24.000 kr i månaden totalt när jag tar ut pengarna (låtsades vara född 1955). Det högre grundavdraget gör att jag då får 19% inkomstskatt säger skatteverket.

Från detta får man dra av de 100.000 kr extra PGIn skulle gett mig om jag tagit det i lön, och kvar har man då 169.000 kr. Jag “tjänar” alltså 169.000 kr på att gå TJÄNSTEPENSIONS spåret jämfört med Lön.

Så Tjänstepension är det bättre alternativet för mig?
1471
246
Fick du med bolagets sänkta inkomstskatt vid alternativen lön eller tjänstepension?   VS utdelning som sker på bolagets beskattade medel.
4
Jag kanske har snurrat till det men jag upplever att jag gått igenom detta noga för just min situation. Men nu när jag kollar så kan lönen ha sett fördelaktigare ut då jag tänkte netto men nog tusan räknat brutto. Får återgå till ritbordet.

Vad gäller utdelning, så har jag räknat fram att om jag har X kr i vinstutrymme som ska till utdelning, så måste jag idag betala 36,48% av detta i skatt, resten i fickan (till pensionsspar). Jag får ingen PGI. (20,6% bolagsskatt, sen 20% kapitalskatt på kvarvarande). På 5.000 kr i mån i 15 år i utdelning, blir detta en total summa i skatt på 516.877 kr. (om 3:12 finns kvar så länge).

Stämmer detta resonemang?

Jag får räkna på situationen igen för just mig, där jag istället tar ut 5.000 kr NETTO extra i lön och spar pensionen privat i en ISP. Då får jag ju PGIn dryga 100.000 kr i allmän pension OCH får dra av ISPn i inkomstdeklarationen. Om den totala skatten på 15 år blir lägre då så är det fördel lön + ISP i alla fall de första åren, om detta klår utdelning och Tjp.

@ingvar vet du på rak arm vilka av dessa upplägg ger lägst total skatt?
 
1471
246
Nej, inte på rak arm. :)  Det krävs ett evigt räknande där det då som sagt är viktigt att även tänka på Bolagets inkomstskatt, som ju blir lägre när du tar ut lön eller betalar pensionsförsäkring.
Och utöver det finns ju variabler som vi inte har en aning om hur de ser ut om 10 år.  Sånt skulle kunna tala för att spara pengarna i bolaget och ha kontroll över dom, och kanske investera dom på ett sätt som ökar kapitalet. ( vad det nu skulle vara )

Men som sagt, det är mycket räknande, och i morgon är det momsdags, så det låter sig inte göras just nu  :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.