Inköp till Enskild Firma - föra via privata kontot

1

Hej!


Jag har Enskild firma och försörjer mig som konstnär och tonsättare.











Jag avser att köpa in rullcontainers (aka. postburar) för att lagra mitt materiel mm.











Jag tänkte flytta över pengar från mitt personliga konto till mitt företagskonto (där mitt bankgiro är kopplat) och sedan köpa rullcontainerna. Jag tänker att det blir tydligare i bokföringen och enklare att dra av vad man nu kan dra av. Pengarna på mitt privata konto kommer ifrån skattefria personliga stipendier och bidrag.









Är detta ett bra förfarande som inte resulterar i något skatterelaterat problem framöver?









Jag har dålig koll och vill bara inte göra någon tabbe.











Tacksam för svar och hjälp!








Vänliga hälsningar,


1009
206

Hej,

En enskild firma är nära knuten till dig som person. Till skillnad från tex AB så kan du ganska fritt sätta in och ta ut pengar i enskilda firman. 

Det ger inga skatteeffekter att sätta in pengarna. Det är även skattefritt att ta ut senare.

Det som kan vara att tänka på är om man bygger upp större expansionsfond (i deklarationen) att den kanske då ska skattas av om man tar ut pengar. Expansionsfond är ju valfritt om man sätter av till, så det är säkert inte något problem. 

www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.