Råd ang uthyrning av personal

1

Hej alla kunniga. Jag driver ett AB som sysslar med friskvård/hälsa/träning. Nu har jag fått erbjudande om att hyra ut min man som sjuksköterska till ett bemanningsföretag, mao fakturera timmarna istället för att han får lön från företaget. Företaget är leverantörer av sjukvården och köper bara själva arbetskraften av mitt företag så de står för de försäkringar som behövs etc.

 Jag är helt ny på detta område med uthyrning av personal så jag ville kolla om det är någon med erfarenhet av detta som kan ge mig tips så jag inte kör på och det blir helt knasigt. 

Detta erbjudande kom efter att han tackade nej för att han inte tyckte det var värt det, när hälften försvinner i skatt då han redan tjänar över gränsen. Tanken är således att han isf inte heller ska ta ut någon lön, utan pengarna ska istället återinvesteras i bolaget. Kan jag stöta på några problem med den tanken?  Det är ju ingen katastrof med att betala ut en mindre lön om det behövs/krävs, men jag tänkte jag skulle slippa allt administrativt jobb som det medför. Men det är kanske en fördel för att då kunna ta ut traktamente/resekostnader etc då arbetena oftast är på en annan ort några timmar bort, så han bor borta när han jobbar där. 



Jag är inte anmäld som arbetsgivare i dagsläget, då jag inte tar ut någon lön (har andra jobb utanför) och SKV tyckte jag skulle vänta tills jag skulle börja göra det. 

Men jag antar att jag ändå måste anmäla det nu oavsett om han får lön utbetald?  Är det då bättre att han blir delägare i företaget så hyr han ut sig själv, såattsäga.



Vilken eller vilka SNI koder ska jag lägga till? Tycker inte jag hittar uthyrning av sjukvårdspersonal utan bara uthyrning av mig själv. 



Alla andra tips, råd eller erfarenheter mottages med STOR tacksamhet 🙏 



Tack på förhand 🌺

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.