Registrera moms i efterhand

7

Hej! 

Jag startade enskild firma 2020 (ruttjänster) och försökte då registrera mig för moms , men det var krångligt då jag ej kunde förtydliga för dem hur stor omsättningen skulle bli . De bad mig återkomma med fakturor när verksamheten rullat igång . 2020 var det nästan inget men förra året visade sig att omsättningen blev 35000 kr (trodde inte det skulle överstiga 30000 kr så därför har jag dragit ut på momsregistreringen) 



Jag har ännu inte momsregistrerad mig , men tänkte göra det nu. 

Nu när jag ska registrera mig så ombeds jag uppge när första inköpet gjorts samt första  momspliktiga försäljning . vad ska jag skriva ?  Ska jag skriva från första inköpet jag hade i början på 2021 samt första jobbet jag hade då? 

hjälp mig någon . Är helt novis på detta. 



 



 

1

Har du fått något svar eller en lösning på din situation?

Jag kommer antagligen att komma i samma sits, har precis startat verksamheten och Skatteverket ville inte momsregistrera mig då mina budgeterade intäkter är först om drygt 6 månader men att jag kunde registrera mig senare och få moms redovisat och återbetalt retroaktivt på min inköp. Då skulle jag behöva bevisa mina utlägg och det skulle beslutas om att få tillbaka moms. "Det brukar inte vara nåt problem".

Men om jag får låna tråden lite i samma ämne, hur ska jag bokföra detta?

1. Bokföra momsen ihopslaget med inköpskostnaden på inköpskontot? Hur blir det sedan när jag ska få tillbaka moms, hur konterar jag det?

2. Bokföra redan nu som att jag är momsregistrerad och kontera moms separat på typ 2640? Tillåtet att göra så när man inte är momsregistrerad?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.