Bankerna stoppar

4

Jag har nu varit i kontakt med ex antal banker och jag får avslag från alla med att starta företagskonto pga att jag har betalningsanmärkningar, till min fråga vad kan hända om jag använder ett privatkonto jag har men inte använder till något? Det är enskildfirma jag har startat och har redan 3 fakturor till kunder som väntar på att bli iväg skickade eftersom bankerna har gjort så allt blivit uppskjutet. Skatteverket verkar inte ha några problem med det bara man sköter det som man ska. Extremt tacksam för hjälp.

955
85

Hej,

Lite tur i oturen är att du faktiskt kan använda ditt privata konto till enskild firma. Du bokar då alla insättningar från kunderna som eget uttag och alla inköp som egen insättning, för kontot är inte företagets. Möjligen kan man då inte ha bankgiro utan får ange kontonummer. 

När jag säger "kan" så menar jag att det är ok för bokföring, Skatteverket mm. Däremot är många banker mot det och det kan skapa problem ifall de upptäcker att det används för företaget. 

Har du provat småbanker? Svea, marginalen, santander, forex mm?

www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

4

Pratade med min bank idag Nordea och jag strider mot kontovillkoren om jag använder ett privatkonto hos dom, är så trött på alla käppar i hjulen nu, har 6st fakturer som måste ut till kunder nu. Vi har kanske en möjlighet, min sambo har företagskonto hos Swedbank men han har ingen f-skatt kan jag använda det ändå på något sätt? Man kommer såklart på sånt här när bankerna inte har öppet.

955
85

Hej,

Ja, de vill ju inte att man använder konton till det som inte är tänkt. Troligen något liknande för din sambos bank att kontot är till för hans verksamhet. Det som stoppar är bankens villkor. Och när det är svårt att skaffa konto vill man inte riskera att bli av med sitt eget privata. 

Har du kollat de mindre banker som jag nämnde?

4

Vi ska kolla om vi kan få loss hans bankgironummer så vi kan flytta det till marginalen 

955
85

Hej,

Alltså, det jag menar är inte att ni ska samköra konto utan att du kan kolla med andra banker om du kan få ett konto. 

Att samköra konto kan ställa till en del bla med banken men också med att intäkter från ett företag kommer in till ett annat företag. 

1396
187

Bankerna har blivit den nya stora stoppklossen för nytt företagande ( utöver alla andra krokben )  Vad jag har hört så har även Svea nu dragit åt tumskruvarna, jämfört med när dom började, då var det enkelt att få konto där.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.