Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 3 år sedan

anställningsavtal egen företagare - aktiebolag


Jag har ett aktiebolag och tar ut lön till mig själv samt betalar arbetsgivaravgifter och skatt varje månad till Skatteverket.

Jag har ansökt om ett lån till banken som privatperson och skrivit att jag är anställd av företaget.

Nu vill banken ha ett anställningsavtal, men jag har inte skrivit något sådant då jag är den ende anställde och äger företaget tillsammans med min fru.

Har jag gjort fel behöver jag ha ett anställningsavtal egentligen? Det blir lite märkligt att göra ett avtal med mig själv.

Banken kan ju lätt hämta uppgifter från mitt företagskonto osv för att se hur mycket jag tar ut i lön etc.

Någon som har ett bra tips?

David
Hej, Nej man behöver egentligen inget skriftligt anställningsavtal alls. Det behövs inte för andra anställda heller. Men det är bra att ha och de flesta kräver det. Men visst gäller ett muntligt avtal också. Däremot kan ju banken vilja ha det. Och då kan man ju behöva fixa om man vill ha deras tjänster. Det kan ju vara en standardfråga de har, och kanske kan man förklara att man äger bolaget och inte har avtal skriftligt. Kanske funkar det. Tyvärr är det många som jobbar på bank som inte har en grundläggande förståelse över företagare.

Admin tipsar: Ladda ner gratis mall anställningsavtal
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: