anställningsavtal egen företagare - aktiebolag

0
Jag har ett aktiebolag och tar ut lön till mig själv samt betalar arbetsgivaravgifter och skatt varje månad till Skatteverket.

Jag har ansökt om ett lån till banken som privatperson och skrivit att jag är anställd av företaget.

Nu vill banken ha ett anställningsavtal, men jag har inte skrivit något sådant då jag är den ende anställde och äger företaget tillsammans med min fru.

Har jag gjort fel behöver jag ha ett anställningsavtal egentligen? Det blir lite märkligt att göra ett avtal med mig själv.

Banken kan ju lätt hämta uppgifter från mitt företagskonto osv för att se hur mycket jag tar ut i lön etc.

Någon som har ett bra tips?

David
967
85
Hej, Nej man behöver egentligen inget skriftligt anställningsavtal alls. Det behövs inte för andra anställda heller. Men det är bra att ha och de flesta kräver det. Men visst gäller ett muntligt avtal också. Däremot kan ju banken vilja ha det. Och då kan man ju behöva fixa om man vill ha deras tjänster. Det kan ju vara en standardfråga de har, och kanske kan man förklara att man äger bolaget och inte har avtal skriftligt. Kanske funkar det. Tyvärr är det många som jobbar på bank som inte har en grundläggande förståelse över företagare.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.