Behöver jag bli arbetsgivare och anställa mig själv i mitt AB om jag arbetar som konsult?

0
Håller på och sätta upp ett eget AB för att driva konsultverksamhet inom IT.
Har redan kund och allt som egentligen ska göras är att sätta upp bolaget.

Men nu undrar jag, om jag står som ägare, vd, etc för bolaget. Är jag redan "anställd" då?
Eller behöver jag ansöka om att bli arbetsgivare och sedan anställa mig själv?
967
85
Hej, I AB är det lite både och. I vissa avseenden ses du som anställd utan att vara registrerad. Men om du tänker på att ta ut lön så måste du registrera dig och skicka in arbetsgivardeklarationer. Om du inte tänkt ta ut lön men ändå utföra arbete så behöver du inte registrera dig.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
5
Hej Gurkis. Jag har även jag ett aktiebolag och är anställd i mitt egna företag. Kan verkligen rekommendera dig att bli anställd och registrera dig som arbetsgivare. Det underlättar enormt i kontakten med försäkringskassan, skatteverket mm. Att bara äga ett företag och redovisa hur mycket pengar man tjänar är knepigt. Din SGI, pension mm beräknas på den lön som du tar ut. Det är kanske inte så ofta du uppger det om du inte har barn men om du får barn så kommer frågan i princip varje gång man vabbar eller är föräldraledig. Då är det skönt att "bara vara anställd". Även om du driver ett helt företag så är förmånerna med att vara anställd bra. Det underlättar.
Världens smartaste man & driver Raqs SEO-byrå
5
Tack så mycket för förklaringen. Det verkar för mig att du borde göra det här eftersom det här är en möjlighet att klättra på karriärstegen och möjligheterna kan bli ännu större. Nyligen förstår jag att jag tjänar lite och jag skulle vilja ha mer. Jag går ofta in på sajten [url]https://promo-codes.se/[/url] för att se information om rabatter inför köp av varor, kläder. Detta gör att jag kan spara mycket, men jag vill också tjäna mer.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.