Sålt en del av ett företag, vad gäller i nytt bolag

0
Hej, sålde förra året en del av mitt företag till en större aktör. Äger nu kvar en liten del pga av att intresset inte ska svalna för detta bolag. Jag jobbar 100% i detta bolag och gör självfallet allt för att va med i exapanderingen av detta. Ser de som en väldigt rolig resa och de kommer ju även ge mig mer pengar in i mitt bolag som äger kvar lite av aktierna. Dock har jag ju nu mitt egna bolag där pengar från försäljningen kommer ligga, jag kan ej lägga de i träda i 5 år pga av att jag äger kvar aktier i de gamla bolaget, jag kommer såklart göra aktieutdelning enligt schablon belopp varje år och förmodligen ta ut lön eller pension. Jag tänkte även köpa in lite maskiner/ställning i detta bolag för att hyra ut och även göra lite gräv jobb m.m. på helger . Jag kommer också förvalta vissa mindre industrilokaler. Sen
Ska de också handlas med värdepapper, både med hjälp och konsult och egna köp.
Nu till mina frågor:

Finns de några förmåner ni skulle dragit nytta av i detta bolag?

Min sambo har tyvärr inte fullt jobb, skulle man kunna anställa henne och låta henne tex lägga ut annonser på blocket gällande uthyrning. Städa industrilokal? Sköta lite uthyrning av grejer. Kan man ta ut något styrelsearvode för henne i ett sådant litet bolag? Jag misstänker att man inte får betala ut lön till henne om hon inte jobbar nått i bolaget?

Får man sponsra vilka grejer man vill ?

Om jag vill åka på ett träningsläger säg för 10000 kr är de något problem? Friskvård till min sambo?

Skulle tex en grävmaskin som bara hyrs ut 2 gånger per år bli en förmån för mig likt tex om man köper ett fritidsboende via företaget? Vad gäller för tex el-sparkcykel som skulle vara enklare att använda privat?

Jag har en förmåns bil i min andra anställning, skulle jag eller sambon kunna ha en i detta bolag?

Att poängtera jag är inte ute efter några olovliga grejer utan allt ska vara helt enligt lagbok.

Jag är mest ute efter att få ut vinstmedel på ett lagligt sätt utan att skatta bort mer än hälften. Hör gärna av er om de finns frågor på detta?

Mvh FC

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.