Investeringsfrågor

0
Hej alla glada företagare och övriga experter!

Har en tanke som ni kan hjälpa mig med då jag givetvis inte har så mycket kunskap inom området just hur det funkar rent praktiskt och regleras av lagar och regler.

Vi leker med idéen att jag har ett bolag (I min egna dröm ett fastighetsbolag som är ett AB)

Jag tänker att investerare ska kunna investera i bolaget mot en garanterad avkastning på deras egna investerade summa exempelvis 5 % lågt räknat (Endast som exempel, förmodligen vill de ha en högre avkastning beroende på läge av fastigheter och risker etc)

Alltså investerar de i bolaget och inte i en specifik fastighet däremot är man ändå beroende av att det går bra i bolaget så på sätt och vis är det ju i specifika fastigheter man investerar.

Investerar du 1 miljon ger det 50.000 i årlig avkastning, 2 miljoner ger 100.000:- etc

Vad har jag för skyldigheter gentemot investerarna? De får ta del av den årliga vinsten som bolaget gör utöver avkastningen som de redan är garanterade? Tänker mig att man kan komma överens om villkoren själv vid kontraktförskrivelse, vad de får ta del av, hur mycket de ska investera och vilken avkastning de vill ha samt hur betalningen ska ske..

En investering är ju alltid en risk, man kan förlora sina pengar och går de dåligt så gör man ju det och fram till dess så får man sina 5% på det man investerat och ibland kanske mer.

Idéen är alltså Kund investerar i bolag med risk -> bolag köper fastigheter med investerade pengar fast bolaget står som ägare -> bolag får in intäkter -> bolaget delar ut avkastning kanske månadsvis beroende på vad man kommer överens om.

Vill kunden ha tillbaka pengarna efter några månader eller år så har de rätt till det, då får jag som driver bolaget ordna fram pengarna på något vis ?

Själva idéen låter för simpel för att det ska vara möjligt tänker jag förutom den hårda biten att faktiskt marknadsföra sig själv till att få investerare. Tänker att det finns lagar och regler som kontrollerar hur man får och inte får göra.. Det är som att någon lånar mig pengar och jag betalar dem ränta (avkastning) för att själv göra pengar tills dem har fått ihop sina investerade pengar och därefter får fortsatt avkastning.

I praktiken så startar man från 0 och tar in investerare och köper upp fastigheter med dem pengarna helt enkelt som en handpenning övrigt lånas av banken

Alternativt så köper de andelar i bolaget fast man inte är börsnoterade, eller i en specifik bostad? Hur avgör man vad en andel ska vara värd isåfall och vem ska stå som ägare? Hur funkar det rent praktiskt..

Att kontakta investerare för varje bostad och att den i sin tur delas upp i andelar och vi som ägare av bolaget förvaltar bostaden och tar en procent funkar, men tidskrävande. Om en bostad är värd 10 miljoner, då kan vi inte sälja mer andelar än vad fastigheten är värd samt ifall man säger att de investerar i ägarandelar i bolaget.

Förmodligen dumma frågor, men det står jag för iom jag är här för att lära mig.

Tack på förhand.
1009
206
Hej, Det låter ju som en intressant ide. Såg får något år sedan något liknande som verkar ha fungerat bra. Det finns ju lite olika sätt att ta in pengar som ställer olika krav, tex: - Lån. Flexibelt att skriva avtal om hur ränta och återbetalning sker. - Preferensaktier. Vanligtvis en fast ränta som bara betalas när det finns utrymme. Möjlig att byta ägare utan att det påverkar bolaget. - Aktier. Ger ingen bestämd avkastning. Om du ska betala tillbaka pengar efter en viss tid eller när personen vill så måste du ha en plan för det. Kanske inte så lätt att få tag på 2 Mkr snabbt. Man kan ju leta nya lån kanske. Det kan ju vara tryggt för en investerare att ha en bestämd tidsplan redan från början. Att efter några år så löser man skulden eller säljer fastigheten.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
23
Hej, jag beundrar dig för ditt mod även om du är ny på idén. Tyvärr kan jag inte bidra för tillfället eftersom jag är likadan som du men jag skriver för att önska dig lycka till med ditt företag och din karriär 🙂

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.