Ta ut lön

1
Hej,

Helt färskt nyföretagare. Hoppas detta forum också är för totala rookies. Ska ta ut lön för första gången ur min enskilda firma. Hur gör man? Har runt 30.000kr på företagskontot från olika kunder.

Har förstått hur man ska bokföra uttagen men hur får/tar jag pengarna? föra över till sitt privatkonto rakt av? skatta? lägga undan x% till skatteinbetalning? och när betalar jag in detta?

Tack för goda råd
Mvh Andreas
1009
206
Hej, Om det är din enskilda firma så tar du aldrig lön (även om man ibland kallar det så). Du får när som helst ta ut eller sätta in pengar i en enskild firma. Inget av det i sig beskattas. Det som beskattas är årets vinst, och det görs i samband med att du lämnar deklarationen kring 2/5 (något förenklat. Vill man slippa ränta ska man betala kring 12/2 men skattebeslutet får man flera månader efter deklarationen lämnas). Om du har 30 000 på kontot säger inte mycket om resultatet. Och därmed inte beskattningen. Men det du ska betala är dels momsen som du bokfört på konto 2610-2650. Den bör du inte glömma. Utöver det så är det själva skatten på resultat. Den slås ihop med andra inkomster av tjänst, så om du tex har en anställning vid sidan så kan skatten i % vara hög. Det är svårt att veta exakt skatt innan man gör deklarationen, men räkna på ca 50% av resutatet går till skatt och 50% till dig. Det kan tillkomma andra skatter beroende på verksamhet, pensionsavsättningar mm. Men ca 50% av resultatet. Och där ingår inte momsen.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
Ok ska se om jag förstår det rätt: 1. Jag betalar in/tillbaka moms till skatteverket, för allt jag sålt. Jag skriver tillbaka efter som jag fått uppfattningen att momsen är ngt man bara typ förvarar en stund. Man får in det från kund/faktura och sen ska det bara vidare till skatteverket. 2. Vi kan låtsas att det som är kvar nu är 2000kr. Denna summa subtraherar jag med månadens försäljning (brutto/netto?) exklusive moms. ____________________________________________________________ Om månadens försäljning är 2500kr blir överskottet 500kr. På dessa 500kr så drar jag bort 30% för egenavgifter och betalar till skatteverket. ____________________________________________________________ Den vanliga f-skatten betalar jag in på all inkomst och inte på överskott? eller är det samma här att denna endast betalas på överskott?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.