Har krängt livsmedel för en miljon - utan att registrera bolaget hos livsmedelsverket

0
Hej,

Jag har en partner som krängt livsmedel för en ca miljon - utan att registrera vårt bolag hos livsmedelsverket.

Det är egentligen bara ett dumt misstag från grundarens sida, och jag är lite orolig nu för att bolaget kommer råka ut för en böter om jag väl uppmuntrar grundaren till att registrera oss där (bolaget går rätt dåligt just nu, och det kostar flera tusen att regga sig + ha kontroller).

Vad tror ni kommer hända om jag får bolaget registrerat?

Tack för svar!
1468
246
Det beror väl lite på hur länge ni kört? :) Enligt de nya reglerna som gällt i typ 15 år så anmäler man bara sin verksamhet och kör igång, så kommer kontrollanterna efter ett tag. Den behöver alltså inte godkännas först. Så lite beroende på hur ni ligger så är det bästa väl att anmäla den, så ni kommer in i systemet. Så får man hoppas att ingen lägger märke till att ni redan hade startat. Eller så tömmer ni rubbet, anmäler er, och sen startar om.. Hade en länk här till Kontrollwiki på Livsmedelsverket, men den funkar inte att klistra in.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.