Starta AB med låg kreditvärdighet?

1
Hej,

jag är ny här och hoppas någon kan hjälpa mig. Försöker hålla mig kortfattad.

Jag har sedan ett halvår tillbaka börjat bygga upp en kundkrets som jag erbjudit skönhetsbehandlingar av olika slag. Nu vill jag göra det här till ett aktiebolag då jag tror att det kommer gå bra, marknaden ser bra ut.

Problemet är att jag har låg kreditvärdighet på grund av dumma val jag tagit de senaste åren. Jag har skulder upp mot 200 000 som jag gör allt jag kan för att betala av. Jag har inga betalningsanmärkningar, utan enbart skulderna. Nu ser jag min chans att ordna upp min ekonomi och betala av skulderna genom att spara pengar i mitt bolag.

Problemet är att igår när jag talade med en bankman i telefon sa hon att det är osäkert ifall jag får bankintyg när jag har låg kreditvärdighet. Jag fick en klump i magen av detta. Någon som vet ifall det är kört för mig att starta aktiebolag med låg kreditvärdighet?
1009
206
Hej, Utan att gå in på bankintyget, har du tänkt på varför du vill starta just AB just nu? Har du bara skulder på 200 tkr så bör du ju kunna betala av dem rätt snart om ditt företag går bra. Och vid lägre inkomster så är det ofta fördelaktigt att ha enskild firma rent skattemässigt. Så en tanke är att behålla enskild firma och betala av skulderna och förbättra din ekonomi. Därefter fundera på AB.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
Jag har uppfattat det som att i mitt fall är det bättre med AB eftersom jag inte vill ta ut lön utan spara tills jag kan ta ut en vinst och betala av min skuld. Har jag tänkt fel?
1009
206
Hej, Det beror ju lite på en hel del faktorer vad som är "bäst". Men om du bara ser till detta och vill ha ut så mycket som möjligt från ditt företag för att kunna betala av en privat skuld, så vill du ju få ut så mycket som möjligt efter skatt. Och skatten på lägre inkomster är totalt lägre i enskild firma. Men det beror som sagt på en hel del faktorer. Om du tex har lön från något annat håll mm. Men om du nu räknat på det redan så är det väl baar att kolla med olika banker om de kan utfärda bankintyg. Någon kommer säkert göra det om du redan jobbat i området och kan visa att ditt företag är seriöst och kan göra vinst. Annars kan man kolla om att köpa befintligt bolag eller om man har någon annan som kan sitta i styrelsen.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.