När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Min fråga som jag skulle vilja lyfta här är att starta eget i blomsterbranchen
Jag funderar på att starta med så låga kostnader som möjligt tex med e butik
på nätet. Någon här som vet hur jag går till väga eller vart jag kan vända mig.
Tanken lockar att förverkliga min dröm.
ta kontakt med Nyföretagarcentrum i din kommun. Kan vara bra första steg, Skatteverket har gratis infoträffar för den som vill starta eget, kolla Skatteverkets hemsida.
Jag smygstartade också med webbutik för att 2 år senare öppna även markbutik men när det gäller blommor så vet jag inte riktigt hur webben ser ut. Känns mer som en verksamhet för fysisk lokal? Alltså lättare att nå kunder?
Ja jag håller med dig. Jag tror också att det är lättare få kunder öga mot öga.
Jag vill höra mig för mycket samla så mycket information om möjligt.
Har du varit i kontakt med de tycker du att de är användbara för starta eget?
Tack för ditt tips :-)
Mvh
Sandra
[quote="Sandra Lodin" post=53422]Ja jag håller med dig. Jag tror också att det är lättare få kunder öga mot öga.
Jag vill höra mig för mycket samla så mycket information om möjligt.
Har du varit i kontakt med de tycker du att de är användbara för starta eget?
Tack för ditt tips :-)
Mvh
Sandra[/quote]
Av skatteverkets infoträffar har jag fått mest hjälp kring lagar, regler, moms, skatt, sgi etc, det har varit mycket värdefullt för mig att besöka dessa.
När det gäller Nyföretagarcentrum så kan jag inte direkt påstå att jag fick så mycket hjälp där men det är säkert olika, många har fått bra hjälp där. Tycker absolut du ska ta kontakt med dem!
Kan även rekommendera Starta Eget mässan i Stockholm som hålls på hösten, där får man luft under vingarna :)
I Första hand tycker jag alltid man ska gå på sin känsla. Ska du lyckas med nåt så måste du först och främst brinna för det själv. För om inte du gör det, så lär ingen annan heller kunna få dig framåt.
Visst är det bra med allehanda institutioner kring nyföretagare, men det får ju heller inte bli så att en ide analyseras sönder innan man kommer igång.
Vi har ju inte direkt nån lysande statistik på nyföretagande i Sverige, så jag frågar mig lite vad nytta dessa instanser gör.
Viktigast är att kolla upp ett läge där du kan ha butiken. Kan du hitta nån plats där det inte redan finns nån blomsterbutik? Vettig hyra? Max 5000 i månaden skulle jag säga, och dom lokalerna växer inte på träd..
Kan du erbjuda nåt extra, som inte alla redan gör? Kan du få igång nåt samarbete med skönhetssalonger och begravningsentreprenörer? ( vitt skilda, jag vet, men båda använder mycket blommor :) )
Testa din ide på 10 bekanta. Fråga vad dom vill ha ut av en blomsterhandel. En trevlig service tycker jag personligen är väldigt viktig. Blommor köper man ofta när man är glad eller lessen. I inget av de fallen är det kul att mötas av en sur expedit.
Näthandeln tror jag blir tuff.. Du ska konkurrera med Interflora och Euroflorist... inte helt lätt...
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.