Har en enskild firma som bisyssla till mitt fasta jobb. Tanken var frÄn början att kunna ta lite jobb som extra "krydda" och tjÀna en slant. Men efter en hel dels grubblande har jag mer och mer börjat övervÀga att avveckla företagandet, dÄ jag tycker lönsamheten Àr för lÄg i förhÄllande till hur mycket det kostar i tid och pengar med administration och bokföring. Det jag kÀnner som minst stimulerande Àr att det Àr sÄ svÄrt veta hur mycket pengar ett jobb genererat, eftersom det dröjer först tills Ärsbokslutet (Äret efter) innan jag verkligen vet vad jag egentligen har rÀtt att "ta ut". Visst kan man ta egna uttag löpande, men det kÀnns inte lika motiveranade som man kunde fÄ reda pÄ förtjÀnsten direkt.
Samtidigt vore det kul att kunna ta nÄgot ströjobb (10000-15000kr) emellanÄt, för personlig utveckling. Skulle man dessutom snabbt fÄ pengarna i handen och slippa bokföringen, vore det en rejÀl morot. Ex. kÀnna att man gör ett jobb för att snabbt fÄ ihop till en extra utlandsresa.
Jag har börjat kolla pÄ egenanstÀllning och tycker det kÀnns intressant. Avgiften för egenanstÀllningsföretagens arbete Àr ca 6-10% pÄ faktureringsbeloppet.
PÄ MIMOs hemsida finns en kalkylator (se bild nedanför). SÀg att jag gör ett ströjobb pÄ 16500kr+moms. Efter att ca 9% dras frÄn fakturan (avgift till mimo) kan jag rÀkna pÄ 15000kr som förtjÀnst innan skatter/avgifter. Det ger ca 6800kr i handen, vilket jag tycker Àr helt OK. Om man rÀknat pÄ 16500kr sÄ hade intÀkten istÀllet blivit 7470kr. SÄledes betalar jag endast mimo 670kr för deras hjÀlp.
[attachment=179]mimo.jpg[/attachment]
Vad bör jag tÀnka pÄ nÀr jag vÀljer olika egenanstÀllningsföretag?
Hur funkar det med kostnader? (mejlar jag över inscannade verifikat till egenanstÀllningsföretaget?)
I nulĂ€get har jag ett "sista" stora jobb pĂ„ gĂ„ng under vĂ„ren som omfattar ca 150000kr. Efter det tĂ€nkte jag dra ned pĂ„ tempot. Ăr det lĂ€ge att i sĂ„ fall ta tag i egenanstĂ€llningen pĂ„ en gĂ„ng sĂ„ det jobbet körs genom egenanstĂ€llningsföretaget?
Ăr det mycket jobb avveckla min egen F-skattesedel?
Med hopp om svar!:-[