Har en enskild firma som bisyssla till mitt fasta jobb. Tanken var från början att kunna ta lite jobb som extra "krydda" och tjäna en slant. Men efter en hel dels grubblande har jag mer och mer börjat överväga att avveckla företagandet, då jag tycker lönsamheten är för låg i förhållande till hur mycket det kostar i tid och pengar med administration och bokföring. Det jag känner som minst stimulerande är att det är så svårt veta hur mycket pengar ett jobb genererat, eftersom det dröjer först tills årsbokslutet (året efter) innan jag verkligen vet vad jag egentligen har rätt att "ta ut". Visst kan man ta egna uttag löpande, men det känns inte lika motiveranade som man kunde få reda på förtjänsten direkt.
Samtidigt vore det kul att kunna ta något ströjobb (10000-15000kr) emellanåt, för personlig utveckling. Skulle man dessutom snabbt få pengarna i handen och slippa bokföringen, vore det en rejäl morot. Ex. känna att man gör ett jobb för att snabbt få ihop till en extra utlandsresa.
Jag har börjat kolla på egenanställning och tycker det känns intressant. Avgiften för egenanställningsföretagens arbete är ca 6-10% på faktureringsbeloppet.
På MIMOs hemsida finns en kalkylator (se bild nedanför). Säg att jag gör ett ströjobb på 16500kr+moms. Efter att ca 9% dras från fakturan (avgift till mimo) kan jag räkna på 15000kr som förtjänst innan skatter/avgifter. Det ger ca 6800kr i handen, vilket jag tycker är helt OK. Om man räknat på 16500kr så hade intäkten istället blivit 7470kr. Således betalar jag endast mimo 670kr för deras hjälp.
[attachment=179]mimo.jpg[/attachment]
Vad bör jag tänka på när jag väljer olika egenanställningsföretag?
Hur funkar det med kostnader? (mejlar jag över inscannade verifikat till egenanställningsföretaget?)
I nuläget har jag ett "sista" stora jobb på gång under våren som omfattar ca 150000kr. Efter det tänkte jag dra ned på tempot. Är det läge att i så fall ta tag i egenanställningen på en gång så det jobbet körs genom egenanställningsföretaget?
Är det mycket jobb avveckla min egen F-skattesedel?
Med hopp om svar!:-[