EgenanstÀllning istÀllet för Enskild firma.. hur funkar det?

53
1
Hej!🙂

Har en enskild firma som bisyssla till mitt fasta jobb. Tanken var frÄn början att kunna ta lite jobb som extra "krydda" och tjÀna en slant. Men efter en hel dels grubblande har jag mer och mer börjat övervÀga att avveckla företagandet, dÄ jag tycker lönsamheten Àr för lÄg i förhÄllande till hur mycket det kostar i tid och pengar med administration och bokföring. Det jag kÀnner som minst stimulerande Àr att det Àr sÄ svÄrt veta hur mycket pengar ett jobb genererat, eftersom det dröjer först tills Ärsbokslutet (Äret efter) innan jag verkligen vet vad jag egentligen har rÀtt att "ta ut". Visst kan man ta egna uttag löpande, men det kÀnns inte lika motiveranade som man kunde fÄ reda pÄ förtjÀnsten direkt.

Samtidigt vore det kul att kunna ta nÄgot ströjobb (10000-15000kr) emellanÄt, för personlig utveckling. Skulle man dessutom snabbt fÄ pengarna i handen och slippa bokföringen, vore det en rejÀl morot. Ex. kÀnna att man gör ett jobb för att snabbt fÄ ihop till en extra utlandsresa.

Jag har börjat kolla pÄ egenanstÀllning och tycker det kÀnns intressant. Avgiften för egenanstÀllningsföretagens arbete Àr ca 6-10% pÄ faktureringsbeloppet.

PÄ MIMOs hemsida finns en kalkylator (se bild nedanför). SÀg att jag gör ett ströjobb pÄ 16500kr+moms. Efter att ca 9% dras frÄn fakturan (avgift till mimo) kan jag rÀkna pÄ 15000kr som förtjÀnst innan skatter/avgifter. Det ger ca 6800kr i handen, vilket jag tycker Àr helt OK. Om man rÀknat pÄ 16500kr sÄ hade intÀkten istÀllet blivit 7470kr. SÄledes betalar jag endast mimo 670kr för deras hjÀlp.

[attachment=179]mimo.jpg[/attachment]

Vad bör jag tÀnka pÄ nÀr jag vÀljer olika egenanstÀllningsföretag?
Hur funkar det med kostnader? (mejlar jag över inscannade verifikat till egenanstÀllningsföretaget?)

I nulĂ€get har jag ett "sista" stora jobb pĂ„ gĂ„ng under vĂ„ren som omfattar ca 150000kr. Efter det tĂ€nkte jag dra ned pĂ„ tempot. Är det lĂ€ge att i sĂ„ fall ta tag i egenanstĂ€llningen pĂ„ en gĂ„ng sĂ„ det jobbet körs genom egenanstĂ€llningsföretaget?
Är det mycket jobb avveckla min egen F-skattesedel?

Med hopp om svar!:-[
1324
4
Kan ju börja med den sista frÄgan. NÀr du avvecklar ett enskild fima Àr det normalt ganska lÀtt om du inte köpt massa verktyg (inkl datorer osv) + lager och dragit av pÄ företaget. För dÄ mÄste du ju "sÀlja" dom innan till marknadspris. Andra saker att ta hÀnsyn till Àr periodiserings och expansionsfonder om sÄdana finns. Sedan Àr det vÀl bara att skicka in blanketten Sedan Äker du ju pÄ deklarationen nÀsta Är dÄ vi nu passert Ärsskiftet. Sedan mÄste du Àven Äret efter deklarera NE en gÄng till för att "vÀnda" förra Ärets schablonavdrag. Men det gör du ju pÄ 1 minut om du deklarerar pÄ nÀtet. Sedan detta med att vara egenanstÀlld har ju en del fördelar. Vilket företag man skall vÀlja beror ju mycket pÄ priset men Àven pÄ vad man fÄr. Ex bör man ju vara försÀkrad pÄ dessa jobb. SÄ att den som egenanstÀller har bra försÀkringar Àr viktigt. En annan sak Àr ju hur man hanterar fakturor. Det bör ju finnas ett bra webbgrÀnsnitt dÀr man knappar in datan och sedan Àr det klart. Faktura till kund och lön till dig. SjÀlv har jag anvÀnt frilansfinans och Àr nöjde med dom. Sedan Àr det ju detta med skatt. Du ser ju en av nackdelarna med eget företag att du inte vet vad du fÄr ut. Dessa bolag anvÀnder ju normal regeln om extraarbete dÀr dom drar 30% i preliminÀr a-skatt. Men som all skatt som arbetsgivaren drar Àr ju bara preliminÀr. Du vet ju först vad du fÄr ut nÀr du deklarerar. Har du ex en lön hos din huvudarbetsgivare pÄ över brytpunkten (420800:- som den blev efter att oppositionen fÀlt höjningen) sÄ Àr ju 30% alldeles för lite. Och dÄ fÄr du som alla löntagare en efterskatt. Hos frilansfinans kan du sÀga detta i systemet sÄ vet du att din lön Àr sÄ hög kan du begÀra att FF drar det direkt (50 eller 55%). Den högre siffran om över 602600:- i lön. Hans
53
1
Tack för svar hfohrman! Hur funkar det med kostnader man har... skickar man inscannade kvitton till egenanstÀllningsföretaget? samt GÀllande betalning för genomfört jobb. FÄr jag pengar för jobb jag gjort direkt dÄ min kund betalat EgenanstÀllningsföretaget? (dvs. och dÄ egenanstÀllningsföretaget dragit sin andel, rÀknat ut skatt/avgifter etc). Hur mycket jobb behöver jag som egenastÀlld lÀgga ned pÄ administration?
1324
4
Desto mer egna inköp du har desto jobbigare blir det. För dom vill ju ha kvitton som du förstÄr. Och skulle du behöva ett verktyg sÄ kommer ju dom att Àga det och inte du. SÄ vad jag normalt drar av Àr 18,50 per mil resor. Har en gÄng dragit av flygbiljett got-arn t/r och det var vÀl OK men dÄ försenades ju lönen en vecka. DÀrför passar nog egenanstÀllning bÀst för rena konsulter. Sedan knappar du ju bara in fakturan hos FF. Dom gör dÄ en kreditkoll pÄ kunden. Och Àr den OK betalar dom ut din lön. + fakturerar kunden i sitt namn. Och jag har oftast fÄtt lönen innan kunden fÄtt fakturan. Men det Àr ju FF problem om dom vill göra sÄ. SÄ för mina jobb utan inköp brukar ett jobb rendera 10 minuter admin och sÄ Àr det klart. Hans
1486
251
Men frÄgan Àr ju vad man fÄr tillbaka vid deklarationen. Kollar man pÄ skatteverkets skatteutrÀknare och slÄr in födelseÄr 1964, 32%skatt och 0 kr inbetald preliminÀrskatt och sen inkomst frÄn enskild firma, 150 000. ( 10 sÄna jobb som du hade i bilden ovan) DÄ blir skatten att betala allt som allt 62270 kr. Man fÄ alltsÄ 87 730 kr kvar. Det Àr 20 000 kr mer Àn i bilden ovan x 10.
1324
4
Vill pÄpeka 2 saker som gör att Ingvars utrÀkning inte stÀmmer helt. 1. Ex Frilansfinans hade betalt ut 7500:- pÄ dom 15000:- som man ser i exemplet. Dom Àr altsÄ billigare Àn Mimo. 2. Din berÀkning bygger ju pÄ att personen bara har denna inkomst. Och om sÄ vore fallet sÄ kommer ju personen att fÄ en hel del skatteÄterbÀring om han anvÀnder FF. Ex om vi tar dina siffror sÄ 150 000:- i intjÀnade pengar pÄ ett Är. Om man fÄr ut 75000:- av dom i nettolön sÄ har man haft en bruttolön pÄ 107143:- och FF har dragit 32143:- i skatt. SÄ i detta fall skulle dina 32% och 1964 ge 17308 i skatteÄterbÀring. Den avdragna 30% Àr ju anpassat av att detta Àr ett extrajobb. Och tjÀnar man ex 300000:- pÄ ett annat jobb sÄ lÀr ju bÄde din och min utrÀkning en annan femma. Hans
53
1
Ok. Tack för svar och klargörande Hans! Mina frĂ€msta kunder Ă€r ekonomiska föreningar, kommuner och myndigheter. NĂ€r jag lĂ€ste FAQn pĂ„ FrilansFinans hemsida sĂ„ stĂ„r det att ett kriterie för att fĂ„ godkĂ€nd faktura för utbetalning av lön, Ă€r att kund Ă€r registerat pĂ„ bolagsverket. InnebĂ€r det att jag fortfarande kan fĂ„ godkĂ€nd faktura, fast det blir med anmĂ€rkning? Sen har jag en till frĂ„ga om avvecklandet: om jag vĂ€ljer att gĂ„ pĂ„ egenanstĂ€llningsspĂ„ret. NĂ€r i tiden Ă€r det smartast att avveckla? I nulĂ€get har jag bokat in att jag ska trĂ€ffa en redovisningskonsult i mars, för att göra bokslut gĂ€llande 2013. Är det rimligt att dĂ„ Ă€ven passa pĂ„ att avsluta? Hur blir det i sĂ„ fall med mina kontohĂ€ndelser under 2014? Jag kommer förmodligen att fakturera min kund hela summan, 150000kr i maj/juni. DĂ„ har jag Ă€ven en del avdrag för egen bil i tjĂ€nst som jag anger i samband med fakuteringen. Övriga kostnader under 2014 Ă€r bokföringsprogram hos swedbank, ca 185kr mĂ„nad, pensionssparande hos swedbank (1000kr/mĂ„nad) samt att jag kommer göra nĂ„gra "egna uttag" frĂ„n kontot.
1324
4
Vad gÀller nÀr du lÀgger ner sÄ Àr det vÀl sÄ att det bör vara nÀr det passar dig bÀst. Och du fÄr ju absolut inte fakturera nÄgot efter att du lagt ner. DeklarationsmÀssigt sÄ blir det ju deklaration nÀsta Är oberoende om nÀr du lÀgger ner. DÀremot bör du ju kolla detta med bokföringsprogrammet. Vad behöver du för att göra deklarationen. MÄste du ha kvar tjÀnsten tills dess. Eller annars kanske du fÄr göra alla papper klara iom att du lÀgger ner sÄ du klarar att deklarera nÀsta Är. Pensionsparandet. Kan du fortsÀtta med det som privatperson. Man fÄr ju dra 12000:- per Är som privatperson ocksÄ. Eller sÄ lÀgger du ner det. Sedan lÀr vÀl kommuner och andra myndigheter klara kreditchecken hos FF. SÄ dÀr tror jag inte det Àr nÄgon större skillnad. Dock Àr det ju viktigt dÀr (som i vissa stora företag) att man fÄr bestÀllningsnummer av inköparen och att dÄ FF (och inte ditt företag) blir godkÀnt som leverantör. Sedan har vi ju föreningar. Jag har faktiskt fakturerat en privatperson via FF en gÄng och dÄ har jag för mig att jag fick vÀnta pÄ pengarna tills kunden betalt. Men det Àr ju helt OK tycker jag. Hans
53
1
Hans: Kollade med Swedbank och man kan spara ned alla data pÄ en CIA (eller vad det hette) -Fil, som man kan anvÀnda nÀr man gör Ärsbokslut. SÄledes föreslog hon jag pratade med att jag sÀger upp programmet och sparar ned data pÄ filen. Jag pratade Àven med FF och de sa att kommuner/myndigheter etc. ej Àr nÄgra problem att fakturera. Sen pratade jag med Skatteverket om brytpunken som numer ligger pÄ 433 900kr. Vi pratade om olika sÀtt hantera detta, bl.a. skattejÀmking, men det enklaste blir att dela upp fakturorna till kund i tvÄ stycken (vilket Àr helt OK för min kund). Den ena fakturan gör att jag fortfarande ligger under taket för brytpunkten och dÄ skattas pÄ 30% och pÄ den andra, dÀr jag hamnar över brytpunkten, skattar jag för övre grÀns (50%?).
1486
251
DÄ Àr det vÀl bÀttre du kör det i enskild firma och periodiserar resultatet under Ären framÄt?
53
1
Ingvar: Tack för tips, men jag vill inte hĂ„lla pĂ„ lĂ€ngre med egen firma. Är trött pĂ„ administration, bokföring och allt kring. Kostnad för de administrativa bitarna (bokföringsprogram, stöd av redovisningskonsult med Ă„rsbokslut/prel.skatten etc.) blir i slutĂ€ndan högre Ă€n den administrativa avgift som FF tar. Kommer att ha en vĂ€ldigt lĂ„g omsĂ€ttning pĂ„ bisysslan, ca 15000-30000kr per Ă„r, nĂ€rmsta Ă„ren. Vissa Ă„r kanske gör jag inte nĂ„gra jobb alls. SĂ„ jag bedömer att egenanstĂ€llning Ă€r intressant att pröva, om jag överhuvudtaget ska ha firman kvar.
1324
4
Eftersom du rÀknar med en lön frÄn ditt arbete pÄ 340 000:- har du ju 80 000:- kvar till du skall betala statsskatt pÄ dina pengar. Och det gör ju att mer Àn hÀlften av ditt "företagande" Àr utan statskatt (faktiskt nÀstan 2/3 men vi sÀger hÀlften sÄ har du buffer om du tjÀnar mer utan trÄkig efterskatt). Men sedan skall den betalas pÄ resten. Nu har ju Frilansfinans sina omrÀkningsfaktorer. Om man anvÀnder normalfallet (som innebÀr att du inte skall betala statskatt pÄ nÄgon FF inkomst) sÄ kör dom 2.0. Dvs om du fakturerar kund 50000:- + moms sÄ fÄr du ut 25000:- i fickan. Och dom drar 30% a-skatt. Men i ditt fall skall du ju betala 20% statskatt pÄ drygt 1/3 av inkomsten frÄn FF. SÄ i ditt fall anvÀnder du nÀr du registrerar dig hos FF av deras omrÀkningsfaktor 2,33. Och dÄ drar FF 40% a-skatt. Och det kan ju motsvaras av 30% pÄ första halvan och 50% pÄ den andra halvan. Och dÄ lÀr du nog fÄ tillbaks lite nÀsta Är om dina siffror stÀmmer eftersom du hade 80000:- innan statsskatten. Och dÄ kan du kÀnna dig lugn. OmrÀkningsfaktor 2,33 gör ju dÄ att du fÄr ut 21500 pÄ dom 50 000:- som jag skrev i exemplet. Och om man tar dina 150000:- bli det dÄ 64500:- för dig. Lite bÀttre Àn du skrev. Och om du sedan fÄr tillbaks lite till efter deklarationen blir det ju bra, Sedan om du nu iÄr kör ditt företag halva Äret och sedan FF andra halvan sÄ kanske du bör rÀkna Ànnu mer för dÄ Àr det ju 3 inkomster som skall berÀknas och dÄ betyder ju mÀngden f-skatt som du betalar nu en hel del. NÀ nu Àr det dags för poolen. Hans, frÄn ett varmt Thailand dÀr jag bor halva Äret.
53
1
LĂ„ter inte helt fel med pooldopp i Thailand!8) HĂ€r i Sverige Ă€r det rejĂ€l vinterkyla pĂ„ de flesta hĂ„ll. [b]Man kan alltsĂ„ vĂ€lja skattestas hos FF?[/b] Jag tolkade det som du antingen har 30 eller 50% att vĂ€lja mellan? Kan man vĂ€lja sjĂ€lv sĂ„ blir ju 40% ypperligt. NĂ€r jag pratade med skatteverket sĂ„ föreslog de att jag skulle göra ny prel.skattedeklaration för 2014 som innebĂ€r att jag berĂ€knar att dra in "0" kronor. Detta eftersom jag dĂ„ slipper ligga ute med prelskatt (som i mitt fall blir nĂ€stan 3000kr mĂ„nad). Jag lutar mer och mer Ă„t att avveckla F-skatten och i sĂ„ fall gör jag det direkt efter jag gjort Ă„rsbokslutet i mars. DĂ„ har jag kvar alla verktyg jag kan tĂ€nkas behöva för Ă„rsbokslutet. Övriga bitar vi pratade om med skatteverket var bl.a. det du hintade om Hans dvs. att jag fĂ„r göra nytt Ă„rsbokslut 2015 i mars. DĂ„ var det viktigt kryssa för att jag upphört med Enskild firma, för annars fĂ„r jag frĂ„gan om att inkomma med NE-blankett i mars 2016. [b]Det jag grubblar över Ă€r hur deklarationsbiten blir 2015. Blir det en eller tvĂ„ blanketter?[/b] Jag fĂ„r vĂ€l en blankett som bygger pĂ„ uppgifter skatteverket fĂ„tt frĂ„n min fasta arbetsgivare (dĂ€r jag jobbar till vardags) samt uppgifter frĂ„n FF som gjort Ă„rsbokslutet utifrĂ„n de uppgifter de fĂ„tt frĂ„n mig. Sen mĂ„ste jag vĂ€l göra en ytterligare deklaration gĂ€llande enskilda firman och dĂ€r kommer jag deklarera "0" kr avseende Överskott/underskott av aktiv nĂ€ringsverksamhet (om jag gör alla jobb via FF). [i]DĂ„ borde det vĂ€l inte bli sĂ„ mycket deklarerande?[/i] Bör tillĂ€ggas att jag inte har nĂ„gra inventarier/verktyg etc. som skall skrivas av. NĂ€r det gĂ€ller expansionsfonder sĂ„ tĂ€nkte jag ta ut dem nu nĂ€r gör Ă„rsbokslut i mars.

Du mÄste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.