När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har gått runt med tanken att starta eget ett bra tag, och från de råd jag har fått och läst så ska man alltid börja med en marknadsundersökning.
Problemet är att det är där jag fastnar, och stannar. Jag jobbar med digital marknadsföring, och är intresserad av att starta eget inom det området.
Det jag har gjort hittills är att ta kontakt med ca fyrtio företag för att få ett hum om hur intresset ser ut av mina tjänster, endast ett företag tyckte att det lät intressant. Resten av företagen hade inget intresse av mina tjänster, det trots att det skulle gynna dem.
Jag gjorde ingen random undersökning så att säga, utan valde företag som tydligen behövde hjälp med den biten jag kan hjälpa dem med. Men svaren va ändå negativa.
Jag vill inte gå in på min tjänst för mycket, eftersom jag tror att det är mitt tankesätt som blivande företagare det är fel på. Efter en sådan undersökning känns det som att mina tjänster inte behövs och jag borde lägga ner hela idén.
Samtidigt dyker det upp nya företag som erbjuder samma tjänst titt som tätt och de lyckas!
Så jag skulle uppskatta lite råd från er som driver eget om hur man bör tänka som blivande företagare.
Många idéer som finns, fanns det inte något större behov av innan.
Om man hade gjort en undersökning på exempelvis prenumeration av kalsonger så tror jag intresset hade varit svalt.
Det mesta går att sälja.
Men man får helt enkelt lite på sin magkänsla, har man inte insikten om vad som går att sälja och inte kanske man inte är ämnad för just affärer.
Du skulle kunna göra en deal där kunden inte betalar förrän denne är nöjd. Eller som en del kör, att du får ex 20% på vad företaget tjänar på din förbättring under det första året.
Eller varför inte köra ett par kunder gratis först för att få referenser och mer självförtroende.
Att ge upp låter galet om du tror på din idé ;)
Sen tycker jag inte att 1 av 40 är så illa i början. Det tar oftast ett tag innan man lär sig vad man ska säga och trycka på för att fånga intresset.
Jag tror inte alls att det är något fel på din inställning, det finns på tok för många som försöker bli bäst på att sälja skräp-produkter. Jobba istället på att finslipa de tjänster du erbjuder. Tänk på att dina tjänster existerar för att hjälpa kunden, då vill du också hjälpa till på det sätt som de efterfrågar. (I slutändan är det också detta sätt som är mest profitabelt). Att tro på sig själv och sin idé är jätteviktigt men det är minst lika viktigt att vara lyhörd för kundernas behov.
Att du reagerar på att intresset är svalt är snarare första steget i att utveckla din tjänst i det här fallet. Och att du har kontaktat och fått svar och respons av dessa 40 företag är lysande bara det eftersom feedbacken i sig är guld värd.
Nu vet jag inte hur utförlig din marknadsundersökning var, men försök att också ställa öppnare frågor som "vad är det viktigaste när ni köper in samma typ av tjänster som jag erbjuder?" och "vad talar mot att köpa mina tjänster?". Dessa svar kan du använda för att vidareutveckla ditt tjänsteutbud och anpassa dem efter kundernas efterfrågan. Ditt mål skulle då vara att bli bäst på de saker som svaras på fråga 1 och försöka motverka de saker som svaras på fråga 2.
Det blir en slags process av att finslipa de tjänster du erbjuder: Du gör undersökningen, anpassar affärsupplägget efter kundernas behov och gör sedan om samma sak igen och igen med nya grupper tills du får en tillräckligt hög intressegrad.
När du jobbat fram ett koncept som är väl mottaget av företagen är du redo att börja sälja och marknadsföra dina tjänster!
Spontant låter det som om du valt ut 40 företag som du anser skulle behöva din tjänst är de inte sjäva medvetna om det. Om de visste att de behövde din tjänst och skulle tjäna pengar på det borde de sjäva ha letat upp någon som kan hjälpa dem med det tidigare...
Leta reda på företag som redan idag använder en liknande tjänst och fråga dem hur du ska komma vidare - vad som fick dem att nappa, vad de skulle vilja ha mer / mindre av etc.
Jag är av åsikten att marknadsundersökning är något skolan lär ut för att ha något att lära ut om företagande. Vad man inte får reda på är om kunderna verkligen skulle köpa av dig för att de säger sig vara intresserade o vice versa. Garantier för hur det går lämnas aldrig vid en marknadsundersökning o saken är den att är det kommer till kritan handlar ALLT om hur Du som Företagare Agerar. Oavsett vad en marknadsundersökning hade sagt till dig att göra.
Så jag säger att du ska skrota allt vad marknadsundersökning innebär. Dels för att det ändå alltid handlar om hur tålmodig du som företagare är och av den anledningen kan en undersökning få dig att ge upp dina drömmar eller i andra fall låta en person vaggas i en falsk trygghet eftersom en undersökning kan säga åt folk att köra trots att företagaren inte gillar att sälja till andra människor.
Med vänlig hälsning
Carl Jonas
Följ mig på Twitter
http://www.twitter.com/carl_jonas
www.carljonas.se - Blogg om företagande
www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd
Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.