Nybörjarfrågor om att starta enskild firma
1) Är det värt att ha enskild firma? T ex mycket administration och blir det mer skatt och avgifter om allt går via ett företag istället för via mitt privatkonto?
2) Vid registeringen ska man ange beräknad omsättning, vad ska man ange här om man inte har en susning? Eftersom handläggningstiden är mellan 3-6 veckor vad jag hört, så vill jag inte göra om hela processen bara för att jag skrev "fel".
3) Musiken är i nuläget på hobbynivå, men har på sikt större ambitioner. Betraktas verksamheten som hobbyverksamhet dom år jag drar in mindre än 30k och "vanlig" enskild firma om det är mer än 30k?
4) Vid registreringen ska man även ange sin första affär, så räkenskapsåret börjar gälla därifrån. Det skulle i mitt fall vara i höstas när jag köpte kontorsrelaterade möbler. Spelar detta någon roll egentligen, det är ju inte säkert att det godkänns ens då möblerna står i hembostaden.
5) Jag planerar att köpa in nya musikprylar och dra av för moms senare, det borde väl åtminstone vara okej under tiden ärendet på verksamt.se (Skatterverket/whatever) handläggs eller är det smartare att vänta med inköpen tills jag fått på papper att företaget är bekräftat?
6) Deklarerar man moms och skatt samtidigt med deklarationen, eller är det separat?
7) Om jag beställer F-skatt för mitt företag, kommer jag ändå deklarera för min inkomst för min andra bransch separat på våren eller bakas det ihop?
8 ) Kan man ändra SNI-koder för företaget i efterhand, allt eftersom man utvidgar verksamheten?