När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag ska om några år starta ett aktiebolag. Har redan funderat klart, och kommit fram till att jag vill starta ETT aktiebolag, men ha flera olika verksamheter inom det. (Vet att många tycker det är idiotiskt, men har bestämt mig.. 😛 )
I alla fall...
Jag mailade bolagsverket angående om man vill kunna fakturera under olika namn beroende på vilken del av verksamheten det gäller.
Som det är nu ska aktiebolaget ha en fotostudio, en prylbutik (webbutik), och en annonssida. Alla dessa 3 ska ha olika namn.
Enligt bolagsverket startar jag ett aktiebolag och sedan registrerar jag bifirmor... MEN saken är den..
Jag vill ha ett namn som heter "BLABLA-Gruppen AB"
"BLABLA-Gruppen AB" ska sedan ha olika namn på sina verksamheter. Får jag ha det så?
"BLABLA-Gruppen AB" ska vara samlingsnamnet för alla verksamheter, men alla ska ha enskilda namn, så själva "BLABLA-Gruppen AB" ska inte ha en egen verksamhet är det tänkt..
Hoppas ni förstår hur jag menar.. :unsure:
Är väldigt tacksam för svar! :-D
Hej Littleluchinda,
visst får du ha det så. Ditt bolag är en sk juridisk person med ett organisationsnummer och en firma (BLABLA-Gruppen AB). Den skall ha en registrerad verksamhetsbeskrivning som skall täcka in ALLT du företar dig inom företaget. Försök att formulera den klokt så att du slipper uppdatera den i onödan i framtiden (kostar några hundralappar varje gång).
Sen kan du välja att skapa bifirmor till ditt bolag. En bifirma är just det - en firma (namn på verksamhet) och till den skall du också registrera en verksamhetsbeskrivning. Notera att den delen av verksamheten MÅSTE täckas in i bolagets verksamhetsbeskrivning. En bifirma får inte innehålla "AB", "aktiebolag", etc.
Exempel:
[BLABLA-Gruppen AB] skall bedriva detalj- och grossisthandel med pärlor, bedriva web-baserad annonsverksamhet, bedriva fotostudio, idka handel med värdepapper och därmed förenlig verksamhet.
[Lillapärlbutikenpånätet] är en bifirma och avser den del av verksamheten som bedriver detaljhandel med pärlor.
Du kan ställa ut fakturor från respektive bifirma med egen eller gemensam löpnummerserie, men de måste innehålla information om att "Lillapärlbutikenpånätet är en bifirma till BLABLA-Gruppen AB med organisationsnummer x". Är du momsregistrerad (vilket du inte verkar kunna undvika), skall även bolagets momsnummer anges på alla fakturorna.
Istället för en bifirma, kan du givetvis etablera systerbolag, eller dotterbolag, men varje bolag drar igång en hel del administration och kostnader. Har du för avsikt att driva upp en verksamhet i syfte att sälja den, ta in externt kapital och/eller partners bara i den delen av verksamheten kan det dock vara en idé att skapa ett eget bolag från början. Du kan skyffla pengar mellan bolagen och öven flytta vinst/förlust genom koncernbidrag. Har du dotterbolag, behöver du inte putta in nytt aktiekapital både i moderbolaget och dotterbolaget. Det räcker med att du har aktiekapitalet intakt i dotterbolaget - då är värdet av det bolaget en del av moderbolagets aktiekapital. MEN går dottern illa, så kommer modern automatiskt att bli mindre värt, och du riskerar att få en domino-effekt med avseende på eget kapital. Det gäller att tänka ut olika scenarier och framförallt syftet med ditt "multi-företagande".
Skall du starta i liten skala, skulle jag rekommendera dig att göra precis det du är inne på: registrera bifirmor för allt vad tygen håller - det kostar bara några hundralappar i engångskostnad. Givetvis kan man mixa dotterbolag och bifirmor till dessa så som du finner lämpligt.
Hoppas att det gav lite ljus på de frågeställningar du tog upp.
Och: lycka till!
Detta var längesen detta inlägget gjordes men svaret var verkligen jättebra. Jag har bara en fråga till- Vad är skillnaden att då bara tex sälja genom ett varumärke istället & under sitt aktiebolag?
Finns det någon annan fördel att skapa bifirmor för man bokför väl ändå allt tillsammans i huvudbolaget?
Tack
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.