Driver byggfirma. har funderingar

23
jag driver en liten byggfirma och har gjort så i ungefär ett år. Nu börjar en del frågor dyka upp.

Jag märker att det är nästan helt omöjligt att planera när jobb är färdiga och man kan börja nästa. Mina kunder blir missnöjda/ arga om jag är försenad en dag ibland. Så jag far dit kvällar och helger.

Men vet ju att andra snickare ibland blir försenad jättemycket.
Hur mycket har jag rätt att bli försenad och hur ska man uttrycka sig för att vara garderad?
Sen börjar jag märka att till alla jobb tillkommer en massa planering. Små jobb är dom värsta.
Får man ta betalt för den planeringen eller är det bara att höja timpriset som gäller?
jag har börjat mer nu att ge offertpris och speca före att handling och bortforsling av skräp och sånt ej ingår.

Sen kan ibland kunder komma med krav på perfektion som jag vet inte är standard. Är det då hus ama man får ange som referens så att man inte står och gör mer arbete än nödvändigt?
Hej Byggarn, trevligt med en hantverkare som tar dessa frågor på allvar! Jag tror det viktigaste är 1. tydlighet 2. kommunikation Det ger en förståelse för din situation (behov av flytande deadline/byggstart i viss mån) och för de kostnader du behöver täckning för. Självklart kan du ta betalt för planeringen - det är ju en del av ditt arbete! Med en bra planering får du bättre koll på arbetets omfattning och resultatet får förutsättningar för en högre kvalitet samtidigt som du minimerar dina och kundens risker. Sälj in ditt fina planeringsarbete - jag tror de flesta är villiga att betala för det separat! Det bästa hade ju varit om du kan hitta ett uppdrag där deadline "helst igår" inte är ett krav, men där du kanske inte debiterar full taxa - någon kund kanske uppskattar att det blir väldigt billigt. Då kan du i dina övriga uppdrag lägga till en buffert, så att du säkert hinner starta nästa i tid. Om du inte utnyttjar bufferten, så kan du jobba med det uppdraget du verkligen har gått om tid på dig och där den kunden är införstådd med att du jobbar med det mellan övriga uppdrag. Du kanske har ett eget hus, som behöver ses om? I tydligheten är det bra om man dokumenterar vad du och kunden har kommit överens om, kanske även förväntning på "finish" och kvalitet. Fotografera dina jobb och använd dessa som exempel på kvalitet och tidigare resultat. De kan du klistra in i uppdragsbeskrivningen. I tydligheten är det också bra om du uttrycker dig att du kan vara klar någon gång under en period som känns säker för dig. Var tydlig med att du inte kan planera ner till minsta timme - hantverk får ta den tid som uppdragsbeskrivningen kräver. Sen blir det din erfarenhet som gör att du blir mer och mer träffsäker i planeringsarbetet. Säg nej tack till uppdrag där kunden har för höga förväntningar ställt till det belopp de är beredda att betala - det blir aldrig bra i slutänden! Antingen blir du eller kunden missnöjd. Kanske kunden inser att det är värt en extra slant för din tydlighet och uppriktighet - annars är det ju ingen kund du egentligen vill ha. Meddela kunden (kommunikation!) så fort du ser att planeringen inte håller, eller riskerar att göra det. Gör det tydligt i uppdragsbeskrivningen vad som gäller om planeringen inte håller. Det är mycket bättre än att försöka jobba ikapp på senare moment (det är väl där finishen kommer in?!). Det var mina 25 öre...

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.