När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Undrar om det är någon här som är erfaren med inom e-butik eller vet ungefär vad jag ska se upp när det kommer till det? Jag håller på just nu leta efter en bra webshop koncept att driva men vill veta mer om hur det egentligen funkar och om det är några fällor jag ska undvika. Tack 🙂
Om du tänkt dig att få lite snurr på affärerna så är en så enkel administration som möjligt att föredra. I början har man all tid i världen att göra saker med sin webshop, men när ordrarna blir många betyder varenda sekund något. [br][br]Sådant som att få fram ordern med plocklista, adressetikett, redovisa betalningen och bokföra den. En del system löser det där på 15 sekunder per order, för andra tar det ett par minuter per order. Skillnaden när man har 50 ordrar om dagen är enorm.[br][br]Om du inte är kunnig på att koda själv eller älskar att hålla på och redigera script och liknande så rekommenderar jag en hyrlösning. De är måhända lite begränsade på en del områden, men det mesta brukar finnas och kör man fast finns det vanligen support att få.[br][br]Se upp för hyrlösningar där tilläggslistan är längre än en klassisk rysk roman, för det blir dyrt i längden. Var heller inte dumsnål genom att välja något billigt alternativ, men där du får betala provision till den som levererar shopen.[br][br]Se också upp för alla "leverantörer" av finansiella tjänster som kortbetalning, fakturering etc. Deras avgifter är abnorma, och dränerar snabbt ditt företag på den där marginalen som behövs för att bli riktigt lönsam.[br][br]Själv har jag valt Textalk som webshopslösning, och är nöjd med den.
Många i den här branschen verkar tycka att design är viktigare en text. De lägger ner massa energi på att det ska se snyggt ut men produktbeskivningarna är ganska knappa. Jag tycker nog att man ska lägga lite mer energi på texterna så att de både blir säljande och laddade med relevanta nyckelord för sökmotorena.
92 % av besökarna på en webbsida tittar faktiskt på texten först, så visst är texten viktig. [br][br]Tänk själv - en potentiell kund besöker knappast din webbshop för att hon tycker att den är fin, hon besöker webbshopen för att den har något som hon vill ha. Är det designen hon kommer för att beundra så är det inte dina produkter hon är intresserad av, och det krävs mer än några tilltalande bilder för att föra henne över tröskeln till ett köp. Det kan, enligt mig, bara text göra.[br][br][br][br]
Största misstaget med webshop är att luras att det är billigare än fysisk butik - det är det inte. Lagerhantering kostar, bokföring kostar, frakt kostar, butiken i sig kostar minst lika mycket som en riktig butik. [br][br]Vi hade Jetshop, som suger - både som shop och supporten och säljarna är ett bottennapp. Jag tror inte någon annan är mycket bättre, men Lithium har jag fastnat för. Bra rent teknisk, mycket bra sälj och supporten vet jag inget om. Vi brände mycket pengar på SEO och SEM, mycket på anpassningar, bilder till hemsidan, produktbeskrivningar etc. Vi hade lätt kunna hyra en butik i A-läge i Stockholm. Google AdWords - värt varenda krona![br][br]Andra misstaget (och då räknar jag inte in Jetshop) är att köra webshop på "deltid", det är som allt företagande på deltid. En webshop är en modern variant på postorder - så saker som lämpar sig för postorder, dvs enkla för kunden att fatta ett köpbeslut baserat på "fakta", pris eller något annat. Allt som kräver rådgivning faller bort. [br][br]Det som verkar gå bra är nischshoppar som riktar sig "world wide" - typ planbok.se eller någon shop som säljer enbart snus. Lätt att ranka högt på Google, lätt att göra AdWords. Hellre 10 "nischshoppar" än en som försöker sälja 10 saker samtidigt.[br][br]Min reflektion är aldrig mer webshop eller postorder utan någon som har erfarenhet av det på hög nivå och inte ens då hade jag gjort om det - det verkar vara så att folk tror att man "dunkar upp en webshop och cashar hem".
Jag använder mig utav textalk och betalar runt 3500 per år. Deras lilla version var dyrare eftersomman även få betala en viss procent av summan per försäljning vilket blev dyrt i längden.[br][br]Men denna kostnad passar mig bra efetrsom sidan är väldigt lätt att sköta om! Den gör precis all jobb åt dig och du kan själv ändra designen osv.
Hitta några bra som utvecklar webbutiken åt dej. Sen så att den är uppbyggd så att du enkelt kan sköta den.[br]Så du slipper ligga och betala en trist månadskostnad. Däremot viktigt att du har bra kontakt med dom som gör den åt dej så du kan få support om ev fel uppstår etc.