När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Nästan alla dator/konsolspel som säljs idag används mer eller mindre för onlinebaserat spelande och spelen i sig kräver att din dator har en mycket bra processor, grafikkort, ramminne m.m.
Min idé är att onlinespelande människor eller spelande människor i allmänhet mot en avgift får tillgång till ett spel som ligger på min server. Man kan jämföra det med ett Spotify för spel. Man betalar alltså för att få tillgång till spel och då behöver man endast en bra internetuppkoppling då spelet i sin helhet körs ifrån min server.
Alltså man slipper som spelare att ha den senaste datorn för att kunna spela dom senaste, mest prestandakrävande spelen och man slipper lägga ut 500 - 700 för att enbart få tillgång till ett spel.
Tycker du/ni detta skulle vara en fungerande affärsidé? Och skulle ni tänkas använda den?
För det första så funderar jag på om det verkligen blir en bra spelupplevelse om du kör hela spelet från en annan dator, via bredbandet. Det har jag svårt att tro, men du får gärna överbevisa mig. I tillägg så behöver du ha en superduperdator/server om det ska finnas någon minsta chans till att användaren får en bra upplevelse.[br][br]För det andra så kan jag tänka mig att det blir problem med rättigheter osv.
jo det kan ju bli lite "tomt" på nåt sätt när man inte har skivan hemma givetvis. Jo absolut det krävs ju en enorm server och dator för att via nätet kunna leverera ett spel som inte laggar eller förstör spelupplevelsen. [br]Men om det flyter bra och kostnaden för tjänsten är rimlig, hade du då tyckt det låter lockande?
Ett modernt grafikintensivt spel idag är inte tekniskt möjligt att hantera på det sätt du föreslår. Det krävs rejält mycket prestanda för ett trippel-A spel, och att köra spel som inte är gjorda och optimerade för detta redan från början skulle kräva linjärt ökande prestanda av din mega-super-dator med antalet användare. Förutom detta skulle du behöva överföra rejält mycket data över nätet med riktigt låg latency och stabilitet för att få en bra upplevelse (30 fps i 1080p + feedback/input från användaren ger typ 100+ MiB/s, även om du kan komprimera detta är det fortfarande mycket...).[br][br]Sen har du fortfarande licensproblemen, varje användare behöver i de flesta fall en egen licens för att spela spelet, och för onlinespel är det oftast denna som kosta pengar. Det kan vara gratis att ladda ner spelet, men krävas ett konto (som kostar pengar) för att spela.[br][br]Vet att ovanstående låter väldigt negativt, men jag tror inte att detta är genomförbart för ett mindre företag.
[quote author=gustner link=topic=7974.msg36142#msg36142 date=1287688236][br]Men om det flyter bra och kostnaden för tjänsten är rimlig, hade du då tyckt det låter lockande?[br][/quote][br][br]Om du kan leverera samma resultat och upplevelse till ett billigare pris tror jag absolut att du kan få kunder. Men jag tror inte att du kan det...
Jag har inte gjort någon större research om hur hur jag tekniskt ska kunna genomföra detta. Hittills sträcker teknikaliteterna till en omvänd x-box live upplevelse. Givetvis kommer det krävas en enorm kapacitets utveckling i samma grad som en eventuell kundtillströmmning och även kapacitetsutveckling i den mån spelen utvecklas. [br]Och all denna information måste gå att distribuera över nätet. [br]För tillfället är jag mest intresserad av ifall personer skulle uppskatta och tänkas använda tjänsten om den var tillgänglig.[br][br]har du någon tanke om hur det tekniskt skulle gå att förverkliga?
Jag ser inte någon rimlig lösning på det. Det är tillräckligt svårt att bara skicka och fuska med den lilla data som skickas mellan en server och ett spel idag, fast grafiken hanteras och renderas lokalt på varje dator. Internet är helt enkelt inte tillräckligt bra... En gissning är att du skulle behöva en dator (eller motsvarande hårdvara i en större server) för 5-15000 kr per användare och dedikerad bandbredd på 30+ Mib/s till [b]varje[/b] användare vilket get en internetanslutning på 10Gib/s för enbart några hundra användare (== svindyrt).[br][br]Det går att köra spel över internet, men inte moderna grafikintensiva sådana... alltså att skicka en färdigrenderad bild istället för att göra beräkningarna för att framställa bilden på användarens dator för att slippa kravet på bra grafikkort.[br][br]Datorer och grafikkort blir i snabb takt allt snabbare och bättre samt billigare. Låt användarna bekymra sig för att köpa ny teknik istället, du kan omöjligt konkurrera med pris i det här fallet.
Det finns redan idag spel som körs på detta sätt, exempelvis Battlefield Heros - http://www.battlefieldheroes.com[br][br]Affärsidén, som med många andra spel av den här typen är att erbjuda spelet gratis men vill man kunna komma åt lite extra godis som ger fördelar så får man slanta upp.[br][br]Att erbjuda spel via virtuell desktop (VMware eller Citrix) kräver datacenter med kapacitet och en maskinpark som orkar driva miljön. Tacksamt nog så går det idag att köpa server- och nätkapacitet som tjänst, dvs. du behöver inte själv hålla med datacenter och allt vad det innebär. Kan tänka mig att det kräver en del initiala invetseringar som inte är helt obetydliga.
[quote author=gustner link=topic=7974.msg36142#msg36142 date=1287688236][br]jo det kan ju bli lite "tomt" på nåt sätt när man inte har skivan hemma givetvis. Jo absolut det krävs ju en enorm server och dator för att via nätet kunna leverera ett spel som inte laggar eller förstör spelupplevelsen. [br]Men om det flyter bra och kostnaden för tjänsten är rimlig, hade du då tyckt det låter lockande?[br][/quote][br][br]Det skulle nog bli stort. [br]Inte för att döda din idé men tror inte det är möjligt med dagens teknik.[br]Sen som talarn ovan sa så kan jag också tänka mig att det problem med rättigheterna.
Internetentreprenör - Bloggar på JohannesLarsson.com
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.