Fördelar/nackdelar anställd eller konsult?
Hej. Jag är i diskussion med ett mycket litet företag angående anställning. Jag har blivit erbjuden en anställning, men ej ännu skrivit något formellt avtal. Jag fick idag förfågan om jag skulle kunna tänka mig en lösning där jag agerar konsult för dem och fakturerar istället för löneavi. Till en början kommer tjänsten vara deltid, men till nästa år skall tjänsten bli 100%.
Jag vet inte hur jag skall ställa mig till denna förfrågan, och vad som är mest fördelaktigt för min del. Jag kan se att så länge tjänsten inte är 100% är det en smart och flexibel lösning, då jag kan ta andra uppdrag. Men, då uppdraget övergår i 100% - är denna lösning tillåten? Vad skall jag tänka på? Hur kalkylerar jag för saker som semesterdagar, sjukpenning och pension? Mycket tacksam för svar!
Jag vet inte hur jag skall ställa mig till denna förfrågan, och vad som är mest fördelaktigt för min del. Jag kan se att så länge tjänsten inte är 100% är det en smart och flexibel lösning, då jag kan ta andra uppdrag. Men, då uppdraget övergår i 100% - är denna lösning tillåten? Vad skall jag tänka på? Hur kalkylerar jag för saker som semesterdagar, sjukpenning och pension? Mycket tacksam för svar!