Starta företag innan pengarna rular in?

30
Jag kommer att starta en tjänst och förhoppningsvis är tanken att man ska kunna tjäna en slant på det också, men jag kommer behöva bearbeta marknaden i ca 6 månader upp till ett år innan jag kommer att börja fakturera. Så är det i den branschen, men samtidigt så kommer jag ha olika kostnader under den tiden.

Så frågan är om man ska ta dessa kostnader privat och sedan när det är dags att tjäna pengar starta bolaget helt enkelt? Visst kan man starta bolaget från början, men vad kommer skatteverket säga om man säger att man inte har tjänat något på ett år?

1324
2
Du kan dra av kostnader upp till ett år innan start.  Dock kan du inte dra av momsen,[br][br]Hans
2066
2
Är inte speciellt ovanligt att inte gå med vinst från början. Däremot bör du ha en plan och kunna förklara anledningen.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
30
Jag har för mig att man nu inte ens behöver redovisa hur mycket man komer att tjäna i början? Dvs et finns inget krav att man måste tjäna pengar?
7
[quote author=Hans F link=topic=6954.msg32525#msg32525 date=1271690710][br]Du kan dra av kostnader upp till ett år innan start.  Dock kan du inte dra av momsen,[br][br]Hans[br][/quote][br][br]Hans, jag håller med dig om att det är det enda rimliga. MEN, jag har mailat fram å tillbaks med Skatteverket som menar att om man startar ett AB kan bolaget inte stå för kostnader som uppkommit INNAN stiftelseurkunden undertecknats eftersom bolaget då inte fanns.[br][br]Dom menar att alla pengar jag lyfter ur AB för att täcka kostnader jag haft innan ABs grundande ska förmånsbeskattas.[br][br]Jag har ju ex. utlägg för företagets webbsida, resor till möten med leverantörer, inköp av trycksaker, broschyrer och liknande. [br][br]Enligt personen jag pratade med måste jag då sälja dessa tillgångar till bolaget.[br][br]Det låter inte klokt och jag ska ta detta med vår revisor.[br][br]Vad är din syn på saken?
11
Hej ![br][br]Jag hade samma sak för ett par årsedan , bara skickade in alla kvitto kostnader i bolaget även om de var daterade innan AB bildande , och lyfte ut det i en klumpsumma , sen skrev revisorn ett par rader i bokföringen. Hörde inte ett ljud av skatteverket , beloppet jag lyfte ut var en bit över 300.000 :- sek.[br][br]Lycka till

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.