Nu startar jag företaget - HJÄLP mig!!

74
1
Hej gott folk 🙂 Förra Ă„ret skrev jag ett inlĂ€gg och undrade omd et verkligen var sĂ„ lĂ€tt att starta eget? Kort sagt fick jag svaret "kör pĂ„ det".

Och nu ska jag Àntligen ta tummen ur och köra igÄng det! Jag har "testdrivit" det och fÄtt bekrÀftat att idén var superbra! Som jag trodde - jag har en sÀker produkt under en period testade jag för att se om försÀljningen skulle gÄ bra och det gick bÀttrw Àn vÀntat.

SÄ jag behöver lite hjÀlp nu och undrar:
1) Om jag har min webshop i ett annat namn Àn det namn som jag skyddar hos bolagsverket, kan jag förlora rÀtten till att  fortsÀtta driva hemsidan i det namn om ett annat företag skyddar hemsidenamnet?

2) Borde jag lÀsa ngn kurs om eget företagandes regler? Dvs. fÄ mig lite kött pÄ benen dÄ jag har noll koll pÄ det hela? Finns det i sÄ fall ngn online kurs sÄ man slipper sitta i ett klassrum? NÄgon kurs pÄ cd rom som man kan köpa?

3) BerÀknad Ärsinkomst har jag noll koll pÄ..ska man hellre ange för lpmÄnadsinkomst Àn hög?

Jag Àr ett steg ifrÄn att starta hela den hÀr drömmen och skulle verkligen uppskatta all hjÀlp jag kan fÄ!
355
1
[quote]1) Om jag har min webshop i ett annat namn Àn det namn som jag skyddar hos bolagsverket, kan jag förlora rÀtten till att  fortsÀtta driva hemsidan i det namn om ett annat företag skyddar hemsidenamnet?[/quote][br]DomÀn och namn pÄ firma Àr tvÄ olika saker. Det kan dock vara bÀttre att försöka anvÀnda ett namn som liknar namnet pÄ din firma. För att nÄgon skall skydda ett domÀnnamn Àr de tvungna att köpa domÀnen. Det finns faktiskt mÀnniskor som gjort detta till sin affÀrside. Det vill sÀga de köper upp en massa domÀnnamn för att sedan sÀlja dem till mÀnniskor som behöver dem.[br]
12
1
Ett bra tips kan vÀl vara Ä skaffa sig en mentor eller affÀrsÀngel som kan hjÀlpa till vid svÄra beslut och som gjort nÄgot likna förut. SÄ slipper du förhoppningsvis en del nybörjarfel. Kan vara vÀrt det om idéen Àr bra. Kör hÄrt!

Du mÄste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.