Kan mitt aktiebolag köpa ett annat aktiebolag?

45
Hej!
Jag sitter i tankarna att köpa upp en befintlig verksamhet till mitt nuvarande företag.
Jag har ett Aktiebolag och det företaget jag är intresserad av att köpa är också ett aktiebolag. Är detta möjligt? i så fall vad ska man tänka på osv?

Tacksam för svar..=)
www.c4media.se
Internet - E-handel - Design
1165
Det är fullt möjligt för ett AB att köpa ett annat AB. Om du sedan vill driva det vidare som ett dotterbolag eller fusionera bolagen till ett får du kika på senare.[br][br]Det viktiga att tänka på är att aktiebolag är en juridisk person, och om du köper ett aktiebolag så kan det i det finnas en hel del skyldigheter och åtaganden som man får ta över. T.ex. ställda borgensförbindelser, hyresavtal, leasingavtal, garantier, abonnemang, lån, skulder, uppdrag som förskottsbetalats etc. [br][br]Hur de skall hanteras får man göra upp, men så länge man som köpare är normalt nyfiken och som säljare rimligt ärlig så kommer man långt. [br][br]Det är viktigt att man gör en ordentlig genomgång av det bolags räkenskaper och avtal som finns. Kallas för en due dilligence. Kan du inte själv, så ta hjälp av en revisor eller liknande.[br][br]Sedan skriver man ett köpeavtal där säljaren rimligen personligen går i god för att det som visats upp är sant, hela sanningen och att ingenting förtigits. Ta hjälp av en advokat som formulerar avtalet enligt vad ni är överens om. Det är som regel mycket billigare att låta en advokat skriva ett avtal om vad som skall gälla, än att efteråt betala en advokat för att övertyga en tingsrätt om vad man kom överens om.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.