När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag fakturerar en gång i månaden får 1000kr/vardagar och 1200kr/Helger exkl moms 25% Hur mycket ska jag lägga till för skatt, egna avgifter, sociala avg mm?
För min chef som jag typ alrig träffar sa att jag skulle få 1000/1200 i handen exkl moms, det betyder väll att jag ska lägga på för skatt för att få ut 100/1200? Jag har ju fakturerat 1000/1200 i ett halvår nu och fick veta det idag att jag typ gjort fel. Behöver verkligen ett svar så jag kan få det rätt framöver. Kan man rätta till detta felet isåfall genom att säga det till skatteverket så man slipper betala skatt? Inte för att jag tror att det är möjligt men men.
Det går inte att få Skatteverket att bjuda på skatten för att det har blivit fel. Har du jobbat heltid så handlar det ju om tiotusentals kronor.[br][br]Om du skall få 1000kr i handen som egen företagare räknar man så här:[br][br]Till att börja med är det ungefär 30% kommunalskatt man betalar. [br][br]Då är summan 1300kr.[br][br]Sedan skall man lägga på semesterersättning med 13% för att man skall kunna få semester.[br][br]Då blir summan 1469kr[br][br]På det skall du betala arbetsgivaravgift med 32,82% (du kan välja en lite lägre avgift om du vill ha 30 karensdagar, men det har inte din uppdragsgivare med att göra). [br][br]32,82% av 1469kr är 482kr som vi lägger till. Nu är summan 1951kr.[br][br]Sedan bör du ha någon form av försäkring och pensionsavtal, det har alla anställda som arbetar hos företag som har kollektivavtal, och många som inte har kollektivavtal också.[br][br]Jag brukar schablonberäkna det till 5% av din lönesumma, dvs 1469kr. Det gör ytterligare 73kr, och summan är därmed 2024kr.[br][br]På det skall du lägga moms.[br][br]Egentligen borde du lägga på ett par spänn för administration i företaget också, det är inte gratis att driva företag. [br][br]Lycka till!
Tack så hemskt mycket! ska jag altså lägga på 25% moms efter att jag har lagt på ungefär 33%skatt? det blir ju jätte mycket känns det som, tänk om hon inte gå med på det? Vad ska jag ha för mot argument? Hon har ju inte sagt något innan när jag fakturerade utan skatt......tacksam för svar!
Nej, 25% moms lägger du på sist. [br][br]Momsen är inte dina pengar, utan du tar in dem åt staten, och leverar dem dit sedan. Om du betalat moms som någon annan skall leverera in till staten får du göra avdrag för den, och betala mellanskillnaden. Din arbetsgivare gör avdrag för det, och det bekommer dem inte.[br][br]Du bör lägga på inkomstskatt, semesterersättning, arbetsgivaravgifter och försäkring enligt exemplet ovan.[br][br]Sedan har jag ingen uppfattning om huruvida det är "jättemycket" för en makeup-artist. Det är en lön på 27.300kr/månad om du varit anställd och jobbat heltid, 8 timmar/dag under vardagarna. Om du byter tre vardagar mot tre lördagar heltid så ökar din lön till 28.400kr/månad om du varit anställd. [br][br]Om begreppet "en tusenlapp i handen" avsett betalning före skatt så skippa då att lägga på inkomstskatten, utan nöj dig med arbetsgivaravgifter, semesterersättning och försäkringar. En dag med 1000kr i betalning (det är 125kr/timmen om du jobbar 8 timmar den dagen) blir då 1550kr + moms. Du har då en månadslön på 21.000kr om du jobbar heltid.[br][br]Så som du hittills fakturerat har du en månadslön på 13.440kr, och tjänar betydligt mindre än man gör på McDonalds.[br][br]Ett tips i all välmening är kanske att gå någon kurs i det här med att driva eget.
Tack för svaret! Nu vet jag hur jag ska göra![br][br]Jag får ju 1200 i handen på helger och jag jobbar tre veckor ons-sön sen är jag ledig 9 dagar. Men nu när jag räknade på det fick jag det till 28 525kr inkl skatt och moms kan det stämma?[br][br]Jag vet jag var så jävla dum att jag inte visste det där med skatten, eller jag visste om att dem var hög, men inte att man borde lägga på det på summan man får ut. Jaja man lär sig av sina misstag, nu kommer jag ialafall få ut 14.000 i handen härdanefter.[br]Dessutom har jag dagar på tre timmar ibland, så det är inte 8 timmar.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.