betala svart för lokal?

5
Vad anser ni om att betala några hundra tusen för att få hyra en mindre företagslokal som ligger på relativt bra ställe? Jag var själv naiv och trodde knappt sådant förekom, men som jag förstått det så är det rätt vanligt förekommande.

Är det något som är allmänt accepterat att det är så det fungerar?
720
Det är väl snarare undantag att man inte behöver betala däremot ska man naturligtvis inte göra det svart.[br][br]Pengarna för att köpa hyreskontraktet bokas på konto 1060 och avskrivs efter vanliga regler.
5
Vad händer ifall man betalar vitt och lokalen sedan blir otillgänglig pga ombyggnad eller liknande? Förlorar man alla pengarna man satsat?[br]Jag läste något om att företag som köpt sina lokaler i en saluhall blev utkastade när saluhallen byggde om och omprofilerade sig så att de befintliga hyresgästerna inte fick stanna kvar.
205
1
Det där ska regleras i avtalet som du och din hyresvärd skriver.
190
Ett hyreskontrakt för en bostad får enligt lag inte köpas eller säljas (eller för den delen överlåtas utan hyresvärdens godkännande) - när man ändå gör så bryter man alltså mot lagen och det kallas i folkmun för att skaffa sig ett "svartkontrakt".[br][br]Ett hyreskontrakt för en lokal får dock, om så är stipulerat i avtalet med hyresvärden, överlåtas till någon annan mot betalningen. Det är alltså inget "svart" i en sådan affär, utan fullt laglig.[br][br]Sedan är det inte själva lokalen du köper, utan rättigheten att hyra lokalen (dvs en immateriell rättighet). Den rättigheten ges ju ursprungligen av hyresvärden, och det står i kontraktet villkor för uppsägning, rätt att ändra hyresförhållanden på grund av ombyggnation etc.[br][br]Har man otur kan kontraktet vara skrivit så att man åker ut trots att man betalat dyra pengar - därför bör man ju kolla såväl kontraktets skrivningar som kolla med hyresvärden om framtida planer i fastigheten innan man bestämmer sig för om man vill köpa kontraktet eller inte. Precis som man kollar upp fakta innan man köper andra grejer.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.