Logotyp

4
Företagslogga? Hur går man till väga? Hur har ni gjort? Ska man göra en själv? Lönar det sig att anställa? Vilka företag är bra? etc.

Jag behöver hjälp! ska det verkligen kosta flera tusen?
2066
22
Beror helt på vad du vill uppnå. Det går att göra en logga själv, men en designer/grafiker som har erfarenhet och kunskap gör troligtvis en logga som ser annorlunda ut än den du gör själv. Vår logga är gjord i samråd med en släkting som är grafisk formgivare. Om vi inte haft kompetens internt hade jag med glädje betalt någon som har koll för att hjälpa mig med det. Men som sagt, det beror ju på vad du vill uppnå samt vad du har råd med. Att lägga 10 000 på en snygg och stilren logga kan vara väl investerade pengar, men å andra sidan är din logga inte till nån större nytta om du inte har pengar kvar att driva verksamheten för sedan :)[br][br]Om vad det ska kosta; tja... allt från 0 kronor + arbetstid om du gör den själv till hur mycket som helst. (Som exempel kan nämnas Försvarsmakten som tog fram en ny grafisk stil för två år sedan, tror det kostade några miljoner. (Det slutade för övrigt med att den skrotades.)[br]Några tusen för professionell framtagning av en logga låter inte alls orimligt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1616
6
Eftersom jag jobbar med det så kan jag svara på detta.  :D[br][br]Som Jonathan säger så kan man göra den själv. Men då är det bra att man vet hur man ska göra den och till vilka olika sammanhang den ska användas. För annars kan det bli väldigt mycket merarbete vilket i sig kan komma att kosta mer pengar.[br][br]Att logotyper kostar olika mycket beror på flera aspekter: [br]Det första är vilka värden man ska stoppa in i logotypen, vilket i sig innefattar hur mycket tid man ska lägga ner på att utveckla logotypen, symboliken, färgvärdena  och vad den ska profilera så att de gör det utifrån bästa förutsättningar för vad den avses att användas till samt den målgrupp den avses att rikta sig till.[br][br]Inte ovanligt innehåller logotyper typsnitt vissa speciella typsnitt behöver köpas licenser på för att få använda dessa. Så det är bra att titta över detta från början.[br][br]Tidsaspekten rör förutom den kreativa skapandeprocessen även att utvärdera vilka färger som ska användas för logotypen helst ska dem vara anpassningsbara för att logotypen på bästa sätt kan återskapas i olika sammanhang. Således bör man arbeta med färgsystem som fungera likväl till dekotejp så som olika tryck och webb, vanliga färgformat är CMYK, RGB, HEX och PMS samt gärna att färgerna finns närmast liggande för användande till de dekotejper som är. För att ha koll på detta så använder man sig utav olika färgkartor. Bara en enkel färg-solfjäder-karta för PMS färger kostar runt 800-1000 kr. En bok med CMYK färgerna på bara 3 olika papperskvalitéer kostar runt 6-700kr. mm. Om man nu ser till dessa aspekter så är det inte billigt att arbeta med design speciellt inte när det helst behövs flera olika färgpaletter bara för att man ska vara garanterad närmsta färgvärde vid trycksaksframställning. En ytterliggare tidsaspekt i detta är att man vanligtvis sparar logotypen i flera olika filformat för att användas i olika sammanhang. Varje sparad variant bör granskas så att färgerna blir korrekta och helst då att man gör ett antal olika provutskrifter på logotypen så man ser att det verkligen blir som man tänkt sig. Om man ska vara riktigt säker så gör man inte en standard utskrift från kontorsskrivaren utan lämnar i princip utskriften till ett tryckeri för att framställa en sk Chromalin. Eftersom just chromalin är dyrt är det få som vill betala detta. Andra kostnadsaspekter är att de programvaror man idag vanligtvis använder för att framställa, producera eller bearbeta logotyper i regel kostar runt 20.000 kronor för en licens. Det dröjer inte många år innan ny programvara släpps och nya investeringar behöver göras.[br][br]Vad gäller skapelseprocessen så är det som så att om man lägger över detta på en designer så stödjer denna sig mot upphovsrättslagen. Eftersom en logotyp i regel avses att användas enkom för det beställaren avser så brukar man upprätta avtal mellan båda parter at tkunden friköper en exklusiv rätt genom överlåtelseavtal att använda logotypen till de sammanhang den ska användas till. Detta är skillnaden från om jag som designer skapar en bild och säljer en engångspublikation på bilden. Då har jag som designer full kontroll på hur bilden får nyttjas; omfattning och sammanhang samt att jag kan sälja samma bild vidare. Men för logotyper så vill kunden äga den fria rätten att sätta sin logotyp i olika sammanhang exempelvis på produkter och kunna sälja dessa produkter utan att behöva betala ett pris till designern varje gång verket används. Det är dumt att inte äga rätten till sin logotyp se exempelvis nu senast när Försvarsmakten förlorade rätten till symbolen "En svensk tiger" som upphovsmannens dödsbo valde att skänka till ett danskt museum (Jag vll minnas att det var danskt men kan ha fel.). Således att friköpa en logotyp kan man snabbt räkna ut att den ska täcka dels en produktionskostnad och till skillnad från en engångspublikationskostnad som är mätbar så gör man ett uppskattat värde. Detta uppskattade värde brukar variera mellan 3-10 ggr produktions och engångspublikationspriset beroende på uppskattat värde för verksamheten. För visst är det en stor skillnad mellan Ett stort företag och hur de brukar/sprider logotypen jämfört med ett litet företag. De små företagen har därmed lättare för att få ett billigare pris.[br][br]Hur bra logotypen blir beror sig på designerns kunskaper och hur bra denna har tagit sig till att omvandla företagets värden till logotypens värden. Titta efter designers som är unika och inte följer rådande trender, se upp med de designers som utgår från andras kända logtyper och omvandlar dem till egna. Det finns inget värde i att leva som copycat på någon annans design. En annan risk är också intrång i kända varumärken. Och se där nu fick vi en aspekt till som faktist kostar pengar. Vill du säkra din logotyp så bör du varumärkesregistrera den vilket man kan göra genom PRV eller via ombud som kan vara bra för att den ska skyddas i rätt klasser. Jesper Sellin från www.mindthemark.se som har skrivit en hel del om detta har några bra artiklar som finns här på Företagande.se, artikeln finns här: [url=http://www.foretagande.se/Starta-eget-och-Driva-eget-foretag/Vikten-av-varumarkesskydd.html]http://www.foretagande.se/Starta-eget-och-Driva-eget-foretag/Vikten-av-varumarkesskydd.html[/url][br][br]Kom också ihåg att en logotyp är ett växande värde för en verksamhet. Att investera pengar i en logotyp är att tillföra bolaget kapital som växer med tiden som det brukas och sätts i rätta sammanhang. Tyvärr ser de flesta på logotypen som en snabb lösning de behöver ha avklarad så snart som möjligt, som en bruksvara. Vilket då är fel tänkt.[br][br]Med dessa bakomliggande faktorer + ordinarie avgifter och moms man har att betala som företagare kanske man kan förstå att en logotyp kostar. Om man nu inte gör den själv. [br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
4
okej, skulle man kunna få se exempel på ngra loggor du gjort som kostat under två tusen? =) för det är ungefär vad jag tror jag kan lägga ut just nu.
1616
6
Exempel på logotyper ser du på min webbplats.[br]Men där finns inga logotyper som sålts för under tvåtusen.[br][br]Edit*[br]Snarare en bit högre då jag strävar efter att ge mina kunder ett värde som både gynnar dem och som jag själv kan stå för.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
106
1
Självklart håller jag med Mojo om nyttan och värdet i en logo för en verksamhet som väl kommunicerar företagets värden mm. [br][br]Å andra sidan inser jag att när man startar en verksamhet och får vända på varenda krona så kan man mycket väl nöja sig med en billigare (sämre) logo som man byter inom ett halvår eller år, när man har mera pengar att lägga på en sådan sak. [br][br]Källor för biliga logotyper finns det massor av, en kompis till en kompis är denna:[br][br]http://www.logoking.com/ (De kostar från 120 Euro, ca 1200:- och uppåt). När du köper en logo försvinner den från listan, så man är ganska själv om sin logo.[br][br]Man kan förstås även googla på free logo, då hittar man färdiga logotyper som är Open Source som man kan ändra lite i. Självklart får man du inte en unik logo men å andra sida, om jag har samma logo som någon annan i england har, spelar det verkligen någon roll? :)[br][br]Här är en (scrolla lite för att komma till logotyperna):[br]http://www.templatesbox.com/free-logo-templates/index.htm[br][br]Lycka till![br][br]/Ola
Mitt företag: [URL=http://intelligentmammals.se/]www.intelligentmammals.se[/URL]
Min bokföringsguide: [URL=http://bokforamoms.se/]www.bokforamoms.se[/URL]
Min roliga tvåspråkiga blogg: [URL=http://alltommig.nu/]www.alltommig.nu[/URL]
2
(några år försent) Taz_1999: Du undrar om det spelar någon roll att du har samma logotyp som en firma i england? Hade jag inte vetat, så kanske inte, om ditt företag inte vill växa och bygga ett starkt varumärke, så kanske inte, men nu har du ju sagt det, och det gör att ditt varumärke sjunker som en sten bildligt talat, så visst spelar det roll. Ett varumärke är ju en känsla, och en unik och professionell logotyp hjälper dig att stärka den känslan du vill att ditt varumärke skall förmedla. En logotyp skall dessutom göra så att det går att identifiera ditt företag från ett annat. Om du då har samma eller något som liknar något annat företags logotyp så riskerar du ju att förväxlas eller inte synas. Det är med andra ord att göra sig en "björntjänst" att inte lägga tid eller pengar på en logotyp från början. Och visst kan man göra logotypen själv, men hur blir det? Jag vet inte vad ni har för några företag, men jag skulle säkert kunna göra det själv utan att köpa era tjänster, men hur kommer resultatet att bli? Antagligen inte alls lika bra, dessutom riskerar jag att få göra om allt igen om ett tag och lägga ännu mer pengar på det. Hade jag vänt mig till en fackman från början, så kanske det hade tyckts kosta mer, men i slutänden hade det kostat mindre. Samma sak med dom här "logotyp lågpris ställena" där du får en logotyp som kanske inte är exakt lik någon annan eftersom den tas bort från deras hyllor, men den liknar säkert 100 andra som nästa ser exakt likadana ut. Man får vad man betalar för alltså. Just my 5 cent...

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.