Min första sida

85
Hej 🙂

Jag har byggt en liten hemsida med affÀrsidé. Det Àr första gÄngen jag bygger en hemsida. DÀrför vill jag gÀrna höra vad ni tycker om sidan och idéen:

www.gratisbok.se
1616
6
Intressant start.  :bravo[br]Inte det smidigaste eller snyggaste systemt vad gÀller knppar och mousover funktion samt övrig integration för anvÀndare. [br]Som författare och illustratör till egna upphovsrÀttsliga verk kan jag ha lite synpunkter.[br]Mest bekymrad blev jag över avsaknaden av annonser=reklamintÀkter=betalt. SÄg inte sÀrdeles mÄnga annonser som kan tÀcka och fördela kostnaden.[br][br]Med vÀnliga hÀlsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
MÄ vÀl!
1616
6
Jag vet heller inte riktigt hur detta kan ses ur syn vad gÀller likstÀllande med biblioteksutlÄning. DÀr man normalt fÄr kompensation frÄn www.svff.se samt vad gÀller viss litteratur som rör Fotokopieringsfonden IR se www.bus.se. Om du inte har kollat upp detta kan det vara vÀrt en start. Har du Àven lÀst pÄ vad gÀller upphovsrÀttslagen om att digitalt lagra upphovsrÀttsliga verk?
MÄ vÀl!
2066
22
TÀnkte bara nÀmna att [url=http://books.google.com/]Google[/url] redan har en ganska omfattande samling böcker och lÀnkar kring samma/liknande idé.
Med vÀnliga hÀlsningar,
Jonathan
85
[quote author=Mojo link=topic=3165.msg14303#msg14303 date=1194986647][br]Intressant start.  :bravo[br]Inte det smidigaste eller snyggaste systemt vad gÀller knppar och mousover funktion samt övrig integration för anvÀndare. [br]Som författare och illustratör till egna upphovsrÀttsliga verk kan jag ha lite synpunkter.[br]Mest bekymrad blev jag över avsaknaden av annonser=reklamintÀkter=betalt. SÄg inte sÀrdeles mÄnga annonser som kan tÀcka och fördela kostnaden.[br][br]Med vÀnliga hÀlsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][/quote][br]"Intressant start" lÄter inte sÄ positivt direkt hihi  :-D[br]Eftersom jag hittills enbart har en bok Àr det inte direkt lÀge att försöka jaga stora annonsörer, dÀrför har jag google-annonser sÄ lÀnge. Men tycker du att de finns pÄ för fÄ stÀlle eller hur menar du? SjÀlv hittade jag inte sÄ mÄnga fler stÀllen dÀr det passar in.[br]Var och pÄ vilket sÀtt bör jag förbÀttra knappar tycker du?[br][br][br]Jo jag har sett googles böcker jonathan, men vad jag kan se Àr det framför allt vÀldigt gamla böcker (som ingen har rÀttigheter till?). [br][br]Visst finns det fler siter med e-böcker, bland annat biblioteken. Men tror endÄ pÄ min idé av flera anledningar. Sen jobbar jag ocksÄ med en lÄng rad helt andra idéer samtidigt.
1616
6
:giggle[br][br]Vad jag menar Àr att för mig som upphovsman sÄ ser jag inte i nulÀget vad för incitament det finns för mig att lÀgga ut mitt material pÄ din sida för allmÀnheten att ta del av och ladda ned. De annonsexempel du visar Àr alldeles för fÄ för att tÀcka en nÄgorlunda ersÀttning.[br][br]UpphovsrÀtt bildverk gÀller fram till 70 Är efter upphovsmannens död. För fotografer 50 Är. Textförfattare har jag inte koll koll pÄ.[br][br]Fördelen med bibliotekens e-bokssystem Àr att de baseras pÄ ISBN-nummerserien och dÀr varje utlÄnad e-bok ersÀtts enligt gÀllande lagstiftning av staten via www.svff.se till resp upphovsman. [br][br]NÄgot du bör ta in i berÀkningarna för en e-bok Àr att det kan finnas flera upphovsmÀn ex illustratör, fotograf, författare, bokformgivare, dÀr var och en Àger rÀtt till sin del av verket. Du mÄste dÀrför ha bra avtal mellan dig och varje upphovsman som talar om vem som lagligen har rÀtt till ersÀttning och bruk av sitt respektive verk. [br][br]En annan aspekt Àr en bok som passerat bÀst före datum pÄ förlagen köper man sjÀlv som upphovsman inte loss för att möjliggöra försÀljning i annan form. Det kan kosta mer Àn man tjÀnar.[br][br]Fick för ett tag sedan kontakt med en tjej som ville ge ut en diktbok. Hon tyckte mina dikter var suverÀna och ville erbjuda mig plats i boken. Det skulle dÄ kosta mig 500kr per dikt/sida som jag ville ha med max 4 dikter/sidor. SjÀlvklart var detta ett förtÀckt sÀtt för henne att fÄ ihop ekonomi till tryckningen. Men sÄ hungrig pÄ publicitet har jag som upphovsman aldrig varit. De verk jag publicerat i egenskap som konstnÀr, skribent, illustratör som inte avsett en reklamprodukt har antingen vart pÄ egen utgivning eller mot betald och skÀlig ersÀttning. Tanken Àr ÀndÄ att man som upphovsman ska inbringa ett sÄdant vÀrde att en produkt sÀljer av den kunskap man har att ge av eller för det vÀrde man som medial person automatiskt ger. Annars har man misslyckats och fÄr enkelt arbeta vidare.[br][br]Vill inte verka negativ för jag tror att det kan gÄ bra om du gÄr rÀtt vÀgar. KÀmpa vidare!  :bravo
MÄ vÀl!
190
[quote author=Mojo link=topic=3165.msg14313#msg14313 date=1194993137][br]NÄgot du bör ta in i berÀkningarna för en e-bok Àr att det kan finnas flera upphovsmÀn ex illustratör, fotograf, författare, bokformgivare, dÀr var och en Àger rÀtt till sin del av verket. Du mÄste dÀrför ha bra avtal mellan dig och varje upphovsman som talar om vem som lagligen har rÀtt till ersÀttning och bruk av sitt respektive verk. [br][br](---)[br][br]Tanken Àr ÀndÄ att man som upphovsman ska inbringa ett sÄdant vÀrde att en produkt sÀljer av den kunskap man har att ge av eller för det vÀrde man som medial person automatiskt ger. Annars har man misslyckats och fÄr enkelt arbeta vidare.[br][br][/quote][br][br]Inget hindrar ju att RasmusBoye tar in boken via ett förlag - som han till synes verkar ha gjort med den boken.[br][br]AngÄende det sista - det förutsÀtter ju att upphovsmannen primÀrt Àr intresserad av att tjÀna pengar och endast som ett resultat av det att nÄ ut till nÄgon publik.[br][br]En förutsÀttning som i grunden Àr fel eftersom det flesta upphovsmÀn framförallt vill nÄ ut till en publik och att pengarna endast Àr nödvÀndiga för att kunna arbeta med det pÄ heltid. DÀrför finns ocksÄ en massa kreativa mÀnniskor som har sin inkomst sÀkrad pÄ annat sÀtt men som har svÄrt att nÄ ut till publik och dÀr internetsiter som RasmusBoye skulle kunna spela en viktig roll. JÀmför med alla mindre kÀnda hobbymusikartister som inte fÄtt (eller velat ha) skivkontrakt utan istÀllet lagt ut sina Mp3 gratis pÄ nÀtet.[br]
1616
6
[quote author=Wooster link=topic=3165.msg14316#msg14316 date=1195038974][br]AngÄende det sista - det förutsÀtter ju att upphovsmannen primÀrt Àr intresserad av att tjÀna pengar och endast som ett resultat av det att nÄ ut till nÄgon publik.[br][/quote][br][br]Om man ser till sitt val av yrke i proffession och levebröd och inte hobby sÄ sjÀlvklart Àr man intresserad av att tjÀna pengar. Det ligger i överlevnadsintresset.[br][br][quote author=Wooster link=topic=3165.msg14316#msg14316 date=1195038974][br]En förutsÀttning som i grunden Àr fel eftersom det flesta upphovsmÀn framförallt vill nÄ ut till en publik och att pengarna endast Àr nödvÀndiga för att kunna arbeta med det pÄ heltid. DÀrför finns ocksÄ en massa kreativa mÀnniskor som har sin inkomst sÀkrad pÄ annat sÀtt men som har svÄrt att nÄ ut till publik och dÀr internetsiter som RasmusBoye skulle kunna spela en viktig roll. JÀmför med alla mindre kÀnda hobbymusikartister som inte fÄtt (eller velat ha) skivkontrakt utan istÀllet lagt ut sina Mp3 gratis pÄ nÀtet.[br][/quote][br][br]DÀr har du fel. De flesta upphovsmÀn vill nÄ ut till en publik för att fÄ ett namn, erkÀnnande och dÀrmed förenligt med fler möjligheter och mer pengar och att kunna arbeta med det pÄ heltid dvs möjliggöra en uteckling av sitt skapande och sin kreativitet. Sedan anvÀnder alla olika metoder för att marknadsföra sig sjÀlva och skapa sig den identitet de stÄr för eller vill stÄ för. Inte sÄ stor skillnad mellan företagande och konstnÀr.[br][br]Det finns olika former av bakgrunder för sÀkrad inkomst. Dit rÀknar jag inte kulturstöd. Ej heller den av kulturnÀmnden angivna konstnÀrslönen som Àr begrÀnsad till ett visst antal fÄ konstnÀrer.[br][br]Jag sÀger inte att Rasmus idé inte skulle spela nÄgon roll. Den kan ha stor betydelse men i sÄ fall Àr det bra att gÄ rÀtt vÀgar. [br][br]En tanke som slÄr mig Rasmus Àr att du kanske skulle kolla lite med N.N. hÀr pÄ forumet som driver idiphone www.idiphone.se vilket kan klassas som likvÀrdig tjÀnst inom annat omrÄde.[br][br]Med vÀnliga hÀlsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
MÄ vÀl!
85
[quote author=Mojo link=topic=3165.msg14313#msg14313 date=1194993137][br] :giggle[br][br]Vad jag menar Àr att för mig som upphovsman sÄ ser jag inte i nulÀget vad för incitament det finns för mig att lÀgga ut mitt material pÄ din sida för allmÀnheten att ta del av och ladda ned. De annonsexempel du visar Àr alldeles för fÄ för att tÀcka en nÄgorlunda ersÀttning.[br][br][/quote][br][br]Att lÀgga upp en bok kanske inte ger nÄgra jÀtteintÀkter just idag, med tanke pÄ att det inte ennu finns sÄ mÄnga besökare. DÀremot över sikt om sidan vÀxer, kan det vara en fin affÀr. Google reklam kan trots allt ge bra betalt. Men jag fÄr fundera pÄ att lÀgga ut dem pÄ fler stÀllen (bland annat i sjÀlva pdf filerna hade varit bra) och dessutom anvÀnda lite fler sorters annonser i framtiden. Sen ger jag dessutom en mycket större del av intÀkterna Àn vad t ex ett bokförlag skulle ge - bland annat dÀrför att bokförlag har större omkostnader.[br]En annan sak som författaren fÄr Àr publicitet vilket Àr bra för kommande verk och de verk som sÀljs nu. LÀnkar till var författarens nyare verk sÀljs lÀggs dessutom till i samband med boken pÄ min sida. DÀr tjÀnar författare ocksÄ pengar - genom ökad försÀljning av sina nya verk. [br]Sen riktar jag mig till böcker som inte lÀngre ges ut. Ofta finns det intresse för dessa böcker men folk Àr inte villiga att köpa/betala pengar för dem eller sÄ Àr intresset inte tillrÀkligt stort för att trycka en hel upplaga. Att sista upplagan Àr utgiven innebÀr inga mer pengar för författaren. Vad har författaren att förlora pÄ att lÀgga ut sin bok hos mig? I princip ingenting vad jag kan se. IstÀllet finns bara möjligheter till att tjÀna pengar och fÄ publicitet till nya böcker. Eller? [br][br]Sen Àr det som wooster pratar om bara ett plus pÄ det hela - man kan nÄ en större publik enklare med sina verk. [br][br]
758
9
Man skulle ju kunna tÀnka sig att författarna fick del av dessa annonsintÀkter.[br]Detta skulle öka intresset för att lÀgga ut sin bok pÄ sajten.[br]Författare Àr ofta vÀldigt fÄfÀnga och vill kanske Àven synas med bild och en liten biografi.[br]UngefÀr sÄ...
HÀlsningar Stefan FörstÄndet Àr rÀttvist fördelat. Alla tycker att dom har fÄtt tillrÀckligt
85
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=3165.msg14329#msg14329 date=1195078971][br]Man skulle ju kunna tÀnka sig att författarna fick del av dessa annonsintÀkter.[br]Detta skulle öka intresset för att lÀgga ut sin bok pÄ sajten.[br][/quote][br]Humm jag vet inte ifall jag varit lite otydlig kanske, kÀnns som jag fÄr skriva om texten pÄ min hemsida lite.. men de Àr i alla fall precis det du sÀger som Àr meningen - författarna ska fÄ en stor del av annonsintÀkterna :)[br][br][quote author=Sinnenas Teater link=topic=3165.msg14329#msg14329 date=1195078971][br][br]Författare Àr ofta vÀldigt fÄfÀnga och vill kanske Àven synas med bild och en liten biografi.[br]UngefÀr sÄ...[br][/quote][br]Hehe, det Àr ett bra tips :) Men författarna fÄr en hel sida (finns redan pÄ nuvarande boken, heter "om författarna") dÀr de lÀgger upp om sina nya böcker. DÄ kan jag ocksÄ lÄta dem ha en biografi och bild med mera dÀr.[br][br]
8
Kul idé och klockrent domÀnnamn![br][br]Har ett litet tips bara:[br][br]NÀr man gÄr in pÄ "om oss" fÄr man upp texterna genom att hÄlla musen över knapparna, du bör ta bort den funktionen och lÄta besökaren klicka istÀllet. Jag klickade ett par gÄnger innan jag förstod att det var Àndrat.
Svensk Webbutveckling
--
http://www.svenskwebbutveckling.se
HemsidetjÀnst - http://www.unikhemsida.se
Evenemangsguide - http://www.eventkoll.se
Skicka nyhetsbrev - http://www.getanewsletter.com
1616
6
Det hÀr Àr en av anledningarna till att jag Àr tveksam.[br]http://www.elib.se/library/default.asp?lib=40[br][br]I och med att böcker av idag har ISBN nr sÄ ger det upphovsmÀnnen ersÀttning enligt gÀllande lagstadgade regler om ersÀttning frÄn svff som jag nÀmnde tidigare. [br][br]e-biblioteken vÀxer. Jag kan tyvÀrr inte ge dig korrekt hÀnvisning om vad som gÀller enligt lagen att lagra böcker digitalt i databas eller pÄ webbsida sÄ att var och en frÄn egen plats och egen tid kan vÀlja att ta till sig av detta materialet. Men det stÄr i upphovsrÀttslagen.[br][br]Den andra anledningen Àr just den du sjÀlv lÀgger fram.[br]"Att lÀgga upp en bok kanske inte ger nÄgra jÀtteintÀkter just idag"[br]Med detta sagt sÄ sÀger du i samma andetag att det inte Àr nÄgra garantier för att det ger nÄgra jÀtteintÀkter just imorgon heller.[br][br]Kanske du lyckas men dÄ mÄste du kunna motivera detta för att fÄnga upphovsmÀnnen. Och om du lyckas bör du ha den juridiska biten klar.
MÄ vÀl!
85
[quote author=chrille@swu link=topic=3165.msg14331#msg14331 date=1195119382][br]NÀr man gÄr in pÄ "om oss" fÄr man upp texterna genom att hÄlla musen över knapparna, du bör ta bort den funktionen och lÄta besökaren klicka istÀllet. Jag klickade ett par gÄnger innan jag förstod att det var Àndrat.[br][/quote][br]Jo det kan jag hÄlla med om. Jag fÄr nog fixa till "om oss" frÄn början. Det var i alla fall ett försöka att anvÀnda "lager". [br][br][quote author=Mojo link=topic=3165.msg14344#msg14344 date=1195152840][br]e-biblioteken vÀxer. Jag kan tyvÀrr inte ge dig korrekt hÀnvisning om vad som gÀller enligt lagen att lagra böcker digitalt i databas eller pÄ webbsida sÄ att var och en frÄn egen plats och egen tid kan vÀlja att ta till sig av detta materialet. Men det stÄr i upphovsrÀttslagen.[br][br]Den andra anledningen Àr just den du sjÀlv lÀgger fram.[br]"Att lÀgga upp en bok kanske inte ger nÄgra jÀtteintÀkter just idag"[br]Med detta sagt sÄ sÀger du i samma andetag att det inte Àr nÄgra garantier för att det ger nÄgra jÀtteintÀkter just imorgon heller.[br][/quote][br][br]Eventuellt kan det vara ett problem om e-biblioteken börjar ta in "alla" (Àven Àldre) böcker. Jag tror inte de fungerar pÄ det sÀttet men jag fÄr undersöka det nÀrmare.[br]
1616
6
Dem har en hel del Àldre barnböcker.
MÄ vÀl!
85
Ok ska kolla nÀrmare :)[br]Men ifall det inte tar in alla böcker, finns det vÀldigt mÄnga böcker som efter nÄgot Är nÀr den sista upplagan Àr utgiven bara ligger och "möglar". Det Àr i alla fall dessa böcker jag vill Ät. De har som sagt inget att förlora pÄ att lÀgga upp sin bok, utan bara möjligheter till att vinna. Dessutom stora möjligheter skulle jag vilja sÀga. [br][br][br]Tack för alla tips/information osv :)
1616
6
Lycka till!
MÄ vÀl!

Du mÄste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.