Frän att ha varit en undersökning har det alltså blivit ett projekt? Vet inte om mina bokföringsbehov räknas som begränsade eller inte men om jag ens skulle fundera på att vara intresserad är det ett krav att jag kan köra systemet på egna servrar eller på sådana under min kontroll. (Tänker inte låta något nytt företag ansvara för alla mina affärsuppgifter, och jag är inte intresserat att vara utan systemen när internet (lokalt) slutar fungera.) Ett idealiskt system är ett som klarar bokföring, fakturering, lager, artiklar (uthyrning), bokning, kontrakt, order, offert, rapportgenerering, och DESSUTOM har fullt och avancerat stöd för att antingen plugga in skript eller mer avancerade plugins för egna funktioner eller förändringar med ett väldokumenterat gränssnitt. När vi ändå pratar ideal vore det en stor fördel om det är open source (gärna BSD licens).[br][br]För att faktiskt komma till frågorna :)[br][br]1) ALLT som har med firman att göra, oj... MÅNGA, några ex:[br]Windows, FreeBSD (typ en hel hög program i unix-miljö för fildelning, rättigheter, backup, etc, etc), affärssystem(bokföring, order, offert, fakturering i samma), ordbehandlare, excel, webläsare (firefox och när jag måste, internet explorer), bildbehandlingsprogram för pixelgrafik (bilder), program för vektorgrafik (reklammaterial, annonser, dekaler, mm), ftp-program, websidan byggs externt (uppdateringar via web), mailprogram, messenger för en del kommunikation, osv - kan säker komma på ett tiotal program till om jag vill. Så, runt 15-20 program och då är inte verksamhetsspecifika (typ mjukvara för specifik utrustning) program inräknade.[br][br]2) Websida - externt ligger programmering (design och innehåll sköts internt) och teknik (webserver). Bokslut och konsultation (sköter bokföring och det mesta inom ekonomi internt men har en revisor som kollar igenom och fixar deklaration och bokslut samt finns tillgänglig för konsultation). Tar även in extern hjälp för specifika uppgifter när det är behövligt.[br][br]3) Personligen lägger jag kanske 5-10 timmar i veckan på pappersarbete. Räknar man in övriga på firman beror det på vad som räknas med pappersarbete - Offerter, mail, förfrågningar? I så fall betydligt mer.[br][br]4) Kundregister finns integrerat i affärssystemet, historik likaså. Dessutom finns det mesta lagrat i pappersform.[br][br]5) Vi finns på internet, men har mer personliga kontakter och jobb via kollegor. Räknas Gula Sidorna på internet hit? En hel del via telefon och mail.[br][br]Slutligen, är ett AB med från årsskiftet 3 st heltidsanställda + diverse personal vid behov.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan