Idé om ersättning vid projekt med 8 medarbetare

4
Jag tänker sätta samman en grupp av högskolestudenter som studerar inom de områden jag behöver för att färdigställa en hemsida (design, programmering, marknadsföring, ekonomi) och är nyfiken av vilka olika ersättningar man brukar tala om samt en höftning på hur stora dessa ersättningar brukar kunna vara ungefär.

Jag har själv tänkt mig något i stil med att de som ingår i projektet delar lika på eventuella intäkter (jag har inget kapital utan låter alla medverkande göra detta på vinst eller förlust) och vill äga minst 50% av sidan när utvecklingen är klar, är detta orimligt eller helt normalt?
6
Du avslöjar för lite om projektet för att man ska kunna ge ett bra svar. Rör det sig om engångsersättning till medarbetarna eller är det fråga om ersättningar över en längre tid? Hurudana insatser förväntar du dig av medarbetarna? Har du redan rekryterat dem eller är det ännu öppet vem som ska ansluta sig? Generellt tycker jag det låter som väl mycket att ge upp 50% men det beror helt på vad projektet rör sig om och vad du vill uppnå med det hela. Jag är också tveksam till antalet. Varför behövs det så många? Kanske sker det här dels i utbildningssyfte och då är det förstås en helt annan sak. Behöver du de här människornas insatser också längre fram i projektet eller gör de en viss utveckling under en viss tid och sedan är det slut? Där några frågor för dig att fundera över.
4
[quote="Jan Sten" post=45686]Du avslöjar för lite om projektet för att man ska kunna ge ett bra svar. Rör det sig om engångsersättning till medarbetarna eller är det fråga om ersättningar över en längre tid? Hurudana insatser förväntar du dig av medarbetarna? Har du redan rekryterat dem eller är det ännu öppet vem som ska ansluta sig? Generellt tycker jag det låter som väl mycket att ge upp 50% men det beror helt på vad projektet rör sig om och vad du vill uppnå med det hela. Jag är också tveksam till antalet. Varför behövs det så många? Kanske sker det här dels i utbildningssyfte och då är det förstås en helt annan sak. Behöver du de här människornas insatser också längre fram i projektet eller gör de en viss utveckling under en viss tid och sedan är det slut? Där några frågor för dig att fundera över.[/quote] Tack för snabbt svar och för din input, jag ber om ursäkt att viss information uteblev som såklart är nödvändig för att ge ett bra svar. Anledningen till att jag söker så pass många medarbetare är dels för att jag vill komma åt de olika specialkunskaperna som högskolestudenter går olika utbildningar för, färre personer betyder mindre kunskap och på min arbetsplats har jag lärt mig att man gagnar av att ha minst 2 personer inom varje område så att dessa personer har varandra att utveckla sina idéer med då båda är fullt insatta i vad de skall åstadkomma och med vilka medel. Ingen är ännu rekryterad då jag vill veta vilken ersättning jag skall sikta på och ha mina åsikter färdiga när det är dags att rekrytera. Anledningen till att jag letar högskolestudenter öht. är dels för att de har tillgång till experthjälp i form av deras egna lärare samt att de ligger på någorlunda samma schema som jag själv som har fast jobb. Jag hoppas på att de kan se detta som ett utbildande projektarbete med chans till avkastning på samma sätt som jag ser det som ett utbildande första projekt på vägen till egen företagare. Jag kommer förvänta mig mellan 4-8 timmars arbete per vecka beroende på arbetsuppgift där jag själv lägger upp emot dubbla tiden i form av projektledare. De flesta personerna kommer arbeta fram till lanseringen och sedan lämna projektet men jag tänker mig att 1-2 stycken stannar kvar tillsammans med mig för driftunderhåll och vissa löpande uppdateringar. Jag vill understryka att jag inte har något kapital att lägga in i detta och att upplägget bygger på att jag lyckas övertyga andra medarbetare om att vi tillsammans investerar med vår fritid för att gemensamt inkassera den avkastning som projektet förhoppningsvis ger. Jag hoppas detta ger tillräckligt med parametrar för att komma med några bra förslag, självklart fyller jag gärna på med mer information om detta skulle kännas nödvändigt!
6
Nu jobbar jag ju själv delvis på Hanken i Helsinfors så saker och ting fungerar kanske annorlunda i Sverige, men kanske mina idéer ändå tål att funderas över. Jag vet inte var i Sverige du finns men säkert har du ett universitet eller en högskola nära dig. Den instansen har troligen ämnen och utbildningar som du är intresserad av. Kolla upp lärare/kurser där. 4-8 timmar per vecka är ändå ganska mycket så ifall studerande kan göra det jobbet inom ramen för någon kurs så känns det kanske lättare att ta emot utmaningen. Problemet är förstås att enskilda kurser kan ha tidsplaner som inte är optimala ur din synvinkel. Kutymen i Sverige kan också inom vissa kurser vara den att det finns en viss taxa för att man ska kunna använda sig av studeranden, men min gissning är att den ser olika ut inom olika utbildningar. Genom att fråga personer inom de skolor du är intresserad av kan du få svar på det. Det finns säkert också kurser med studerande-grupper av olika bakgrunder och då får du genast flera via en kontakt. Det här skulle jag åtminstone rekommendera för de delar som någon gör åt dig och sedan lämnar projektet. De som ska vara med under längre tid kanske man själv ska ha mera att säga till om när det gäller urvalet. Behöver du träffa människorna face-to-face eller kan det skötas virtuellt? Det här har en viss effekt på hur arbetet läggs upp men jag går inte in på den problematiken. Kolla också in drivhuset.se Kanske det är något för dig?
4
[quote="Jan Sten" post=45688]Nu jobbar jag ju själv delvis på Hanken i Helsinfors så saker och ting fungerar kanske annorlunda i Sverige, men kanske mina idéer ändå tål att funderas över. Jag vet inte var i Sverige du finns men säkert har du ett universitet eller en högskola nära dig. Den instansen har troligen ämnen och utbildningar som du är intresserad av. Kolla upp lärare/kurser där. 4-8 timmar per vecka är ändå ganska mycket så ifall studerande kan göra det jobbet inom ramen för någon kurs så känns det kanske lättare att ta emot utmaningen. Problemet är förstås att enskilda kurser kan ha tidsplaner som inte är optimala ur din synvinkel. Kutymen i Sverige kan också inom vissa kurser vara den att det finns en viss taxa för att man ska kunna använda sig av studeranden, men min gissning är att den ser olika ut inom olika utbildningar. Genom att fråga personer inom de skolor du är intresserad av kan du få svar på det. Det finns säkert också kurser med studerande-grupper av olika bakgrunder och då får du genast flera via en kontakt. Det här skulle jag åtminstone rekommendera för de delar som någon gör åt dig och sedan lämnar projektet. De som ska vara med under längre tid kanske man själv ska ha mera att säga till om när det gäller urvalet. Behöver du träffa människorna face-to-face eller kan det skötas virtuellt? Det här har en viss effekt på hur arbetet läggs upp men jag går inte in på den problematiken. Kolla också in drivhuset.se Kanske det är något för dig?[/quote] Jag finns i Trollhättan vilket har en högskola i stan, det är i denna jag tänkt försöka fiska studenter då det är en mestadels teknisk högskola vilket möter mina krav. Jag tar absolut till mig idén att tala med lärarna, detta tänkte jag inte på innan men jag kan säkert få bra info ifrån dom som dagligen har kontakt med de olika eleverna som passerar igenom. Jag har gjort en mycket simpel uppskattning av att behöva kanske 1000 arbetstimmar i projektet för att nå tillräckliga resultat att kunna börja testa funktion mot en mindre testgrupp. Detta tar 20 veckor om man fördelar 5h/vecka på 10 personer. Då allt hittills varit i mitt huvud skall företagsidén samt planering ner på papper, då kommer jag ha en bättre uppskattning kring detaljerna. Vi har också en inkubator här i stan som jag har kontaktat och inväntar svar på frågan. Ang. din sista fråga så tänker jag försöka leda projektet via någon webtjänst för projektledning men kommer se till att de flesta av medarbetarna finns i stan så att man kan träffas återkommande face-to-face. Tack för din input!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.