När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
[quote="Flotec"]Det i särklass viktigaste är att man vet hur marknaden för just den varan ser ut.[/quote]
[br]
[br]Men om vill veta hur marknaden ser ut för en vara så ska man ju göra en marknadsundersökning. Som liten företagare med liten kassa är det kanske inte alltid så enkelt. Finns det några andra tillvägagångssätt?
[quote="danne"][quote="Flotec"]Det i särklass viktigaste är att man vet hur marknaden för just den varan ser ut.[/quote]
[br]
[br]Men om vill veta hur marknaden ser ut för en vara så ska man ju göra en marknadsundersökning. Som liten företagare med liten kassa är det kanske inte alltid så enkelt. Finns det några andra tillvägagångssätt?[/quote]
[br]
[br]Liten kassa liten marknadsundersökning...
[br]
[br]Det finns massor med inforamtion att hämta på nätet (google). Sök efter ämnet kring det du vill sälja så får du fram en hel del info som bara kostar i tid..
Gör en enkel lista där du i ena spalten skriver vad [i]du[/i] är bra på.
[br]Skriv i andra spalten vilka [i]andra[/i] som är bra på samma sak.
[br]
[br]Du gör samma sak med dina [i]svagheter[/i] gentemot tänkbara konkurrenter.
[br]
[br]Du kan därefter skriva upp + eller minus för dig resp konkurrenterna när det gäller din produkt (tjänst eller fysisk vara).
[br]
[br]Du kan, om allt är välgjort, få fram vad du bör trycka på, dvs vad skiljer dig från mängden när det gäller det du är bra på. Var inte rädd för att ge dig själv minustecken emellanåt. Du kommer även att finna +sidor...
[br]Våga erkänna vad andra kan göra lika bra eller bättre. Är de redan etablerade måste du upplevas otroligt bra för att ta deras marknadsandelar.
[br]Hoppas det inte var för mycket text - Lycka till!!! :idea:
[quote="danne"]Vad anser Ni är de viktigaste delarna i en marknadsplan?[/quote]
[br]I denna plan ska du beskriva hur du ska marknadsföra ditt företag och på vilket sätt. Vecka för vecka eller annan tidsindelning.
[br]De olika delarna bör dessutom komplettera varandra, t.ex. tvreklam kan följas upp med dagspressannons en eller två dagar senare: "Såg ni..."...
[br]Görs enklast i Excel.
[br]
[br]Tag med i beräkningen att tänkbara kunder är i tjänst under denna tid. Och naturligtvis: nyttja det media som målgruppen tar del av. Dagspress till industriföretag är mindre bra jmf t.ex. Dagens Industri eller branschtidskrifter. Glöm inte direktadresserade utskick. Då behöver du inte elda för kråkorna...Tänk också på att säsongen ska vara rätt.
Som Stefan sa innan finns det en bra mall för en marknadsplan i powerpoint, ta en titt där på vilka delar som ska ingå.
[br]
[br]Förväxla inte en marknadsplan med en affärsplan för en marknadsplan är bara en del, om än en stor del, av affärsplanen. Börja med att undersöka marknaden inkl. kunder, direkta och indirekta konkurrenter och slutligen resten av omvärlden. Kom ihåg att försöka blick framåt när du se på marknaden och hur den utväxlas, kanske kan du lägga dig före konkurrenterna från början.
[br]Det svåra i detta lägget är att veta vilken information du ska samla in. Det absolut vanligaste misstaget som "amatörer" gör är att samla in onödig information som de inte kan använda, detta är rent slöseri med tid och kommer att göra resten av arbetet svårare/tyngre.
[br]
[br]När du har all relevant information så börja planera din marknadsföring. Till detta räknas inte bara reklam utan även kundvård och uppföljning av det faktiska resultatet av marknadsföringen.
[br]
[br]Lycka till.
arknadsföring handlar inte om att sälja, det handlar om att få kunderna att vilja köpa.
www.nemarknadsforing.se
Normalt sett ligger den här:[br]C:\Program\Microsoft Office\Templates\1053\Marketing Plan.pot[br][br]Om du söker på din dator med det vanliga sökverktyget kan du ange [br]*.pot [br]i sökrutan då kommer den hitta alla Powerpoint templates (mallar) inklusive Marketing Plan.pot[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Intressant med olika förslag till marknadsplan. När boken kommer ska jag använda min egen strategi. Ska bli intressant och se om det fungerar. Jag tror det blir mycket lättare idag med samma som jag gjorde för redan 40 år sedan med viss modifiering.
Två nya artiklar om ämnet - [url=http://www.foretagande.se/Att-gora-en-marknadsplan.html]Hur du skriver en marknadsplan[/url] och [url=http://www.foretagande.se/Checklista-for-framgangsrik-marknadsforing.html]Checklista för framgångsrik marknadsföring[/url].
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.