Starta vårdbemanningsbolag inom offentlig sektor

1
Hej,

Jag har sedan många år tillbaka haft diverse olika affärsidéer som kommit och gått. Senaste året har jag börjat ta det mer seriöst. I och med att jag jobbar inom vården har jag en bra skara vårdpersonal (framför allt läkare men även övriga vårdyrken) som skulle kunna tänka sig jobbia via mitt eventuella vårdmanningsbolag.

Senate veckorna har mycket tid lagts ner på att läsa om bemanning samr nuvarande och kommande upphandlingar. Det kändes naturligt att kolla framför allt gällande bemanning via den offentliga sektorn (regionerna och kommunerna) då de utgör den största aktören som hyr in vårdpersonal. I denna process stötte jag dock på ett antal faktorer som kan komma och stå som hinder varför jag skriver här:

I princip alla offentliga upphandlingar som jag hittat har krav på att man redan är ett etablerat bemanningsbolag där de flesta kräver 2 års+ erfarenhet inklusive referenser från liknande uppdrag (någon enstaka har krävt 1 år). Ytterligare upphandlingar (inklusive den stora samordnade nationella upphandlingen om hyrpersonal inom Sveriges Regioner beträffande läkare och sjuksköterskor) har dessutom krav på att man omsatt 25 samt 15 miljoner det senaste året inom hyrläkare respektive hyrsjuksköterskor för att ens kvalificera sig på upphandlingen. Ett undantag är att man skulle kunna åberopa ett annat bolag om det åberopade företaget uppfyller kriterierna för erfarenhet och omsättning.

Som jag förstår det är det i princip omöjligt att starta ett nytt bemanningsbolag med upphandling inom region/kommun utan att åberopa ett annat bolag. Är nyckeln att börja i privata sektorn (som till min veto sällan tar in hyrpersonal) och därefter ta sig in i offentliga sektorn? Är tacksam för feedback.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.